ابراز رضایت سخنگوی دولت عراق از کنفرانس کویت

سخنگوی دولت عراق در اولین واکنش به کنفرانس بین المللی کویت برای بازسازی عراق از دستاوردهای این کنفرانس ابراز رضایت کرد.

به نقل از خبرگزاری ایرنا، ‘سعد الحدیثی’ پنجشنبه در گفت وگو با خبرگزاری ‘الغدپرس’ عراق گفت: با توجه به تمایل شرکت ها و کشورها در کنفرانس کویت برای سرمایه گذاری در عراق، نشان می دهد که این کنفرانس از حیث دستاوردها، مثبت بوده است.
وی درباره نوع کمک های مالی به عراق افزود: این کمک ها بخشی به صورت ضمانت های بانکی، برخی تسهیلات مالی و حمایت سرمایه گذاری و پشتیبانی از صادرات و وام های کم بهره و برنامه هایی است که به سرمایه گذاری و بازسازی و سازندگی و فراهم کردن فرصت های شغلی در عراق کمک می کند.
الحدیثی ادامه داد: دولت عراق درصدد بکارگیری این دارایی ها براساس یک ساز و کار صحیح برای سازندگی و ثبات در شهرهای ویران شده و شروع بازسازی و اجرای طرح های خدماتی در استان های دیگر که از کمبود خدمات رنج می برند و همچنین فعال کردن بازار و اشتغالزایی در عراق است.
وی خاطر نشان کرد: بازسازی عراق از طریق هماهنگی با صندوق های مالی و توسعه ای کشورهای متعهد شده به کمک مالی به عراق صورت می گیرد و روند سرمایه گذاری ها و شرکت های سرمایه گذار رصد می شود.
سخنگوی دولت عراق گفت: بغداد در کنفرانس کویت مجموعه ای از طرح های مهم را برای سرمایه گذاری مطرح کرده که از جمله آنها ساخت فرودگاه ناصریه (استان ذیقار) و موصل و 3 پالایشگاه نفت و طرح های مترو بغداد و بصره است.
به گفته وی، عراق به زودی چند طرح نیز در زمینه ساخت کارخانه کود شیمیایی و پتروشیمی و طرح های صنعتی، معدنی و مهندسی ارائه می کند.
‘این طرح ها به محض رسیدن تعهدات مالی به عراق به اجرا در می آیند و نتایج اجرای این طرح ها در سطح خدمات و زیرساخت ها به وضوح لمس خواهد شد.’
وی اضافه کرد: بغداد مبلغ 88 میلیارد دلار در دو سطح کوتاه مدت و بلند مدت براساس اولویت هایی که دولت عراق برای بازسازی مشخص کرده پیش بینی نموده و طبیعتا این مبلغ، مبلغ کلانی است.
الحدیثی گفت: در حال حاضر بحران مالی ای که همه کشورهای نفتی را در می نوردد، جمع آوری چنین مبلغی را بسیار مشکل کرده است.
سخنگوی دولت عراق خاطر نشان کرد: آنچه دولت عراق در کنفرانس کویت به دست آورده در مقایسه به پیش بینی ها بسیار خوب است.
وی ادامه داد: دولت عراق از مشارکت در کنفرانس کویت و حمایت بین المللی در سطوح مختلف از جمله در سطح نهادها و دولت ها و شرکت ها راضی است و جامعه جهانی از طریق این کنفرانس، نشان داد که به دولت عراق اعتماد دارد؛ جامعه جهانی با مشارکت خود در این کنفرانس پیام مثبتی در خصوص جایگاه مهم عراق در عرصه بین المللی ارائه کرد.
کنفرانس بین المللی کویت برای بازسازی عراق از 12 تا 14 فوریه هفته جاری (23 تا 25 بهمن)در کشور کویت برگزار شد و شرکت کنندگان در این کنفرانس برای بازسازی عراق متعهد 30 میلیارد دلار برای سرمایه گذاری در این کشور شده اند.

Sorry - Comments are closed