عراق می تواند دروازه بین المللی صادرات کالاهای ایرانی باشد

دبیرکل اتاق مشترک ایران و عراق گفت: عراق می تواند یکی از دروازه های بین المللی برای صادرات کالا و خدمات ایران باشد و باید از این فرصت غیر قابل تکرار استفاده کنیم.

سیدحمید حسینی در نشست راهکارهای ارتقا روابط اقتصادی ایران و عراق در اتاق بازرگانی اصفهان بیان کرد:روزانه 20 میلیون دلار کالای ایرانی از طریق مرزهای زمینی  به عراق صادر می شود و بستن یک روز مرز دو کشور 20 میلیون دلار به صادرات ایران لطمه وارد  می کند.

وی افزود:اگر مسایلی مانند بستن مرزهای ایران و عراق در زمان رفراندوم اقلیم کردستان و ایام اربعین نبود امسال صادرات ایران به عراق 12 درصد افزایش پیدا می کرد.

وی تاکید کرد:عراق می تواند یکی از دروازه های بین المللی برای صادرات کالا و خدمات ایران باشد و باید از این فرصت غیر قابل تکرار استفاده کنیم.

حسینی ارزش صادرات ایران به عراق درسال 2010 را 4.4 میلیارد دلار برشمرد و گفت:در سال 2016 این میزان به 6.1 میلیارد دلار رسید که ظرفیت افزایش آن تا 10 میلیارد دلار وجود دارد.

وی خواستار حضور فعال اعضای اتاق بازرگانی اصفهان در اتاق مشترک ایران و عراق شد و گفت: تعداد اعضای استان اصفهان از 100 نفر به 14 نفر کاهش یافته است .

وی تصریح کرد:تا پایان بهمن سال جاری 5.6 میلیارد دلار کالا و خدمات به عراق صادر شده است.سیمان با 2.7 میلیارد دلار در 10 سال گذشته در صدر کالاهای صادراتی ایران بود و پس از آن  بستنی و شربت های یخ زده، ماست، کولرهای آبی، گوجه فرنگی، رب گوجه، پنیر، سیب، شوینده ها قرار دارد.

وی سدسازی، راه سازی، ساختمان سازی، استادیوم و ساخت شبکه فاضلاب شهری را از پروژه های فنی و مهندسی در دست اجرای شرکت های ایرانی در عراق برشمرد و گفت: در حال حاضر عراق 200 پروژه صنعتی بزرگ دارد که می تواند چرخه شرکت های خدمات فنی و مهندسی را به حرکت درآورد.

حسینی تبادل گردشگر را از دیگر بخش های مهم اقتصادی بین ایران و عراق برشمرد و گفت: ظرفیت جذب گردشگران درمانی عراقی در زمینه های مختلف 700 میلیون دلار در سال است و حجم تبادلات کالا و خدماتی بین دو کشور می تواند به 10 میلیارد دلار برسد.

دبیرکل اتاق مشترک ایران و عراق بیان کرد: از مسیر ایران سالانه 3 میلیارد دلار کالا به عراق ترانزیت همچنین سالانه 1 میلیارد دلار برق و 1 میلیارد دلار گاز به عراق  صادر می شود.

Sorry - Comments are closed