آوایی: ایران آماده توسعه مناسبات حقوقی قضایی با عراق است

وزیر دادگستری با بیان اینکه ملت و دولت ایران همواره در کنار مردم و دولت عراق بوده اند، گفت: جمهوری اسلامی ایران آماده توسعه مناسبات و انتقال تجربیات حقوقی و قضایی به عراق است.

خبرگزاری ایرنا به نقل از روابط عمومی وزارت دادگستری نوشت: سیدعلیرضا آوایی وزیر دادگستری، که برای شرکت در سی و هفتمین اجلاس شورای حقوق بشر سازمان ملل به ژنو سفر کرده است، در حاشیه این اجلاس با وزیر دادگستری جمهوری عراق دیدار و گفت و گو کرد.
وی با اشاره به حجم مبادلات تجاری دو کشور بر ضرورت ایجاد ساز و کار لازم برای حل مشکلات حقوقی تجار دو کشور تاکید کرد.
وزیر دادگستری در این دیدار با ابراز خرسندی از پیروزی ملت و دولت عراق بر تروریسم و بازپس گیری و پاکسازی سرزمین عراق از لوث وجود داعش، بر همکاری های راهبردی مشترک دو کشور در همه زمینه ها تاکید کرد.
آوایی همچنین از همتای عراقی خود دعوت کرد که برای بازدید از ایران در آینده نزدیک به کشورمان سفر کند که این دعوت مورد استقبال وزیر دادگستری عراق قرار گرفت.
وزیر دادگستری عراق نیز در این دیدار با تشریح وضعیت وزارت دادگستری عراق و جایگاه آن در قانون اساسی این کشور به مشترکات حقوقی و قضایی دو کشور اشاره کرد و گفت: قانون مجازات اسلامی ما بر اساس قوانین اسلامی پایه ریزی شده اگرچه از قوانین کشور فرانسه هم استفاده شده است؛ تلاش کردیم همه قوانین و مقررات بر پایه موازین اسلامی و حقوق بشر تنظیم شود.
حیدر الزاملی در ادامه افزود: ملت و دولت عراق نقش برجسته جمهوری اسلامی ایران در شکست داعش را هرگز فراموش نمی کنند. ما مذهب و فرهنگ و مرز مشترک داریم و در حالی که تروریسم را شکست داده ایم نیازمند آن هستیم که در بازسازی عراق نیز ما را یاری کنید.
وی اظهارکرد: ما به تقویت روابط خود و جمهوری اسلامی ایران در همه زمینه ها می اندیشیم و توافقنامه انتقال محکومان را در حوزه حقوقی و قضایی کافی نمی دانیم.
الزاملی افزود: باید فراتر از این توافقنامه در همه زمینه های حقوقی و قضایی از جمله آموزش قضات، انتقال تجربه و بخصوص برای حمایت از تجار به ایجاد مرکز حکمیت و داوری بپردازیم؛ آمادگی داریم کمیته ویژه ای را مسئول این کار کنیم و بر اجرای دقیق معاهدات بین دو کشور تاکید داریم.
وزیر دادگستری عراق همچنین از همتای ایرانی خود برای سفر به عراق دعوت کرد.
سی و هفتمین اجلاس شورای حقوق بشر از هفتم اسفندماه آغاز به کار کرده است که در سه روز نخست این اجلاس موسوم به نشست عالیرتبه، سران کشورها و وزرای ذی ربط به تشریح مواضع خود درخصوص ابعاد ملی، منطقه ای و بین المللی حقوق بشر می پردازند.

Sorry - Comments are closed