هیئت 40 نفره فعالان اقتصادی اتاق ایران عازم عراق شد

هیئت 40 نفره اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران به سرپرستی غلامحسین شافعی همراه اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور عازم بغداد شد.

به نقل از خبرگزاری صداوسیما، هیئت ایرانی متشکل از روسای اتاق‌ استان‌های هم‌مرز با عراق، روسای تشکل‌های خصوصی فعال در زمینه همکاری‌های تجاری با عراق و دیگر فعالان بخش خصوصی است که برای شرکت در همایش تجاری ایران و عراق و دیدار با رئیس اتاق بازرگانی آن کشور عازم سفر شده‌اند.

در حاشیه این سفر سه‌روزه، نشست‌های رودرروی تجار و بازرگانان دو کشور برگزار خواهد شد.

به گفته محمدرضا کرباسی معاون بین‌الملل اتاق ایران، سفر هیئت تجاری ایرانی به دعوت رسمی رئیس اتاق بازرگانی عراق صورت گرفته و قرار است طی آن ظرفیت‌های گردشگری سلامت و توانمندی‌های شرکت‌های ایرانی در زمینه صادرات خدمات فنی و مهندسی و دیگر ظرفیت های همکاری به طرف عراقی معرفی شود.

همچنین تسهیل حمل‌ و نقل کالا، مسائل گمرکات مرزی و صدور روادید از موضوعاتی است که در دیدارهای مختلف با مقامات عراقی پیگیری خواهد شد.

لزوم برقراری تجارت آزاد با عراق

غلامحسین شافعی پیش از عزیمت به بغداد درباره اهداف این سفر گفت: امروز عراق یکی از شرکای اصلی اقتصادی ایران است و ظرفیت‌های قابل‌توجهی برای ارتقای مناسبات اقتصادی دو کشور وجود دارد.

وی افزود: در این سفر برای رفع برخی مشکلات موجود بر سر راه فعالان اقتصادی برای مبادلات به خصوص موضوع حمل‌ونقل مذاکره خواهد شد.

وی تاکید کرد: لازم است موضوع داوری و حل اختلاف تجار در اتاق‌های مشترک دو کشور مورد توجه قرار گرفته و مرکز داوری اختلافات احتمالی بین آنان را برطرف کند.

رئیس اتاق ایران با اشاره به دیگر موانع موجود گفت: صادرات برخی کالاهای ایرانی به عراق ممنوع شده و این یکی از مهم‌ترین مسائل مورد بحث است.

به گفته شافعی در حال حاضر حتی قرارداد تعرفه‌ای ترجیحی مناسبی بین دو کشور وجود ندارد و لازم است برای استفاده بیشتر از ظرفیت‌ ها به سمت برقراری تجارت آزاد با عراق حرکت کنیم.

Sorry - Comments are closed