عراق قراردادهاي جديد اکتشاف نفت و گاز را 15 آوريل عرضه مي کند

به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، سخنگوی وزارت نفت عراق روز یکشنبه اعلام کرد این کشور قصد دارد قرارداد‌های مربوط به اکتشاف و توسعه میادین نفت و گاز خود را در یازده بلوک جدید در تاریخ ۱۵ آوریل عرضه کند.
به گزارش خبرگزاری رویترز از بغداد، عراق پیشتر تاریخ ۲۱ ژوئن را به عنوان تاریخ شروع مناقصه این میدان‌های جدید که در مرز این کشور با ایران و کویت قرار دارند اعلام کرده بود.
عاصم جهاد سخنگوی وزارت نفت عراق گفت: مدارک لازم برای شرکت در این مناقصه در تاریخ ۱۳ آوریل در اختیار شرکت‌هایی که قصد شرکت در مناقصه را دارند قرار خواهد گرفت. وی افزود شرکت‌ها باید پیشنهاد خود را در تاریخ پانزده اوریل اعلام کنند و برندگان نیز همان روز معرفی خواهند شد. وزارت نفت عراق روز پنجشنبه اقداماتی را برای کاهش مبالغ دریافتی دولت از شرکت‌های نفت در قرارداد‌های جدید اعلام کرد.
عراق بعد از عربستان دومین تولید کننده بزرگ نفت در میان کشور‌های عضو اوپک به شمار می‌رود. شرکت‌هایی از قبیل: بی پی، اکسون موبیل، اِنی، توتال و رویال داچ شل در دهه گذشته به عراق کمک کردند تولید نفت خود را از دو میلیون و پانصد هزار بشکه در روز به چهار میلیون و هفتصد هزار بشکه در روز افزایش دهد. منطقه کردستان عراق در میادین نفت و گاز تحت کنترل خود در شمال عراق به تولید نفت و گاز بر اساس الگویی می‌پردازد که برای شرکت‌های نفتی پرسودتر است.
در قرارداد‌های جدید که بغداد ارائه کرده است محدودیت زمانی برای شرکت‌های نفت جهت پایان دادن به روند سوزاندن گاز حاصل از میادین نفتی تعیین شده است. عراق امیدوار است تا سال ۲۰۲۱ به روند سوزاندن گاز در میادین نفتی این کشور پایان دهد. بر اساس اعلام بانک جهانی، هزینه ناشی از سوزاندن گاز در میادین نفتی عراق سالانه به حدود دو میلیارد و پانصد میلیون دلار می‌رسد که برای تامین نیاز‌های این کشور در زمینه تولید برق حاصل از سوزاندن گاز کفایت می‌کند.

Sorry - Comments are closed