فعالان اقتصادی ایران در عراق سرمایه گذاری کنند

سرکنسول ایران در اربیل،در محل نمایندگی کشورمان در این منطقه با تنی چند از روسای اتاق های بازرگانی استان های دیدار و تبادل نظر کردند .

به نقل از خبرگزاری ایسنا، روسای اتاق‌ها و فعالین اقتصادی ،در این نشست  ضمن بیان آمادگی کامل فعالان اقتصادی برای حضور جدی در بازار عراق ، از موانع  موجود در توسعه صادرات بویژه در گذرگاه های مرزی انتقاد کردند.

 در این دیدار ،روسای اتاق ها با برشمردن مشکلاتی همچون عدم شبانه روزی بودن دوایر مرزی از قبیل گمرک، گذرنامه، استاندارد، باجه بانک، نبود مرکز کنترل کیفیت  مرکبات  و انحصار تردد تنها در دو دالان مرزی که موجب کندی و تحمیل هزینه بر صادرکنندگان است از وجود این مسائل ابراز نارضایتی کردند.

فعالان اقتصادی روان‌سازی عبور و مرور در گذرگاه ها و کاهش مدت زمان معطلی در گمرکات و گذرگاه های مرزی ایران را در افزایش صادرات کشورمان به عراق موثر دانسته و از سرکنسولگری نظارت و پیگیری مستمر را تا رفع موانع تقاضا کردند.

سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در این نشست ضمن بیان گزارشی از پیگیری های معمول در نشست با مقامات ایرانی و عراقی  در جهت کاهش موانع گفت: البته وضعیت گذرگاه های کشورمان در مقایسه با گذشته قابل مقایسه نیست و هر چند به قولی گمرک تا زمان وجود کالا در مرز به فعالیت خود ادامه می دهد ولی این کافی نیست ولذا تمام دوایر مرزی باید در کمک به توسعه روابط اقتصادی با همسایگان با ظرفیت کامل فعالیت کنند  که بدین منظور پیرو نشست اخیرم با استانداران مرزی کشورمان بهبود وضعیت  گذرگاه ها را تا نیل به نتیجه قابل قبول دنبال خواهم کرد.

مرتضی عبادی در بخش دیگری از سخنان خود به وضعیت بازار اقلیم اشاره کرد و افزود : عراق پس از شکست داعش به شدت به بازسازی و توجه ویژه به تولید داخلی محتاج است لذا نگاه واردات محور این کشور در حال گذار است از این رو فعالان اقتصادی ایران اگر بخواهند از سهم بازار خود در توافق با عراق حفاظت کنند ، باید به تولید  و سرمایه گذاری مشترک در عراق بویژه اقلیم کردستان که از آمادگی بیشتری برخوردار است توجه ویژه کنند
 بر اساس این گزارش ،فعالان اقتصادی جمهوری اسلامی ایران به منظور مشارکت در همایش فرصت های اقتصادی به اربیل سفر کرده بودند.

Sorry - Comments are closed