سدسازی ترکیه روی دجله و فرات!

ترکیه با ساختن چندین سد بر روی دجله و فرات تنها مقدار کمی از آب آن را برای مردم عراق باقی گذاشته است.

باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک نوشت: یک مهندس عراقی در مصاحبه با این خبرگزاری اعلام کرد ترکیه با ساختن چندین سد بر روی رود فرات تنها 30 درصد آب آن را برای عراق باقی گذاشته است و متأسفانه هزینه ساخت بخشی از این سدها با سرمایه گذاری های عربی تأمین می شود.

لطیف عبدالسلیم، کارشناس عراقی مسائل زیست محیطی اعلام کرد سیاست ترکیه در زمینه آب، عراق را در وضعیت خیلی سختی قرار داده است، ترکیه ادعا می کند که عراق نه مالک دجله و نه فرات است زیرا فرات به دجله می ریزد و این دو با هم یک بستر رودخانه ای را تشکیل می دهند.

وی افزود: «عراق شاید بتواند با فشار اقتصادی بر ترکیه بحران آب را حل کند. حجم مبادلات بازرگانی بین ترکیه و عراق بالغ بر میلیاردها دلار در سال است. این می تواند به عراق برای دفاع از حقوق مشروع خود در زمینه آب کمک کند.»

این کارشناس عراقی خاطر نشان کرد: «در عراق زمین های بایر زیادی وجود دارند که می توانند به سرمایه گذاران ترکیه ای برای ترویج کشاورزی پیشنهاد شوند. در این صورت، برای ترکیه به صرفه نخواهد بود که آب را به روی عراق ببندد. اگر تولید محصولات کشاورزی در آنجا به ترکیه اختصاص داده شود، سیاست آنکارا در زمینه آب تغییر خواهد کرد.»

محققان می گویند زمین های عراق و سوریه از خشک ترین زمین هاست که یکی از علل آن ساخت چندین سد بر روی دجله و فرات توسط ترکیه است. ترکیه در 30 سال اخیر، 22 سد روی این دو رودخانه ساخته است.

کارشناس عراقی به خبرگزاری اسپوتنیک گفت: «در حال حاضر، ساخت سد ایلیسو Ilisu روی دجله جدی ترین مشکل در زمینه آب است. اگر این طرح تحقق پیدا کند، عراق از 40 تا 45 درصد آب محروم خواهد شد. این سد پیامدهای فاجعه بارتری برای کشور خواهد داشت.»

Sorry - Comments are closed