۳۷۳ هزار تن کالا از گمرکات کردستان به خارج از کشور صادر شد

مدیر کل گمرکات استان کردستان گفت: طی دو ماهه نخست امسال ۳۷۳ هزار تن کالا از گمرکات استان به خارج از کشور صادر شده است.

به نقل از خبرگزاری مهر، بختیار رحمانی پور با اعلام اینکه تا پایان اردیبهشت ماه امسال ۳۷۳ هزار تن کالا از گمرکات استان به خارج از کشور صادر شده است، گفت: ارزش این میزان کالا ۱۹۸ میلیون دلار بوده که نسبت به مدت مشابه آن در سال گذشته از لحاظ ارزش دلاری ۵۲ درصد و از نظر وزنی هم ۸۶ درصد رشد داشته است.

وی عنوان کرد: با توجه به مورد مذکور پیش بینی می شود تا پایان امسال ارزش صادرات گمرکات استان به یک میلیارد دلار افزایش پیدا کند.

وی با اشاره به اینکه بالغ بر ۸۵ درصد کالاهای از گمرک باشماق مریوان صادر می شود، بیان کرد: طی دوماهه نخست امسال گمرک باشماق در بین ۱۰۵ گمرک کشور از نظر ارزش دلاری صادرات رتبه ۱۵ و از لحاظ وزن کالاهای صادراتی هم رتبه ۱۱ را به خود اختصاص داده است.

مدیر کل گمرکات استان کردستان محصولات کشاورزی را بیشترین کالای صادراتی در سال جاری در استان خواند و اظهارداشت: مهمترین اقلام صادراتی از استان شامل  سبزی و نباتات، میوه های خوراکی، دام زنده(گوساله نر پرواری)، مصنوعات پلاستیک  و مصالح ساختمانی بوده است.

رحمانی پور با اشاره به اینکه ۷۰ درصد وزن و ۵۵ درصد ارزش کل صادرات استان مربوط به محصولات کشاورزی بوده است، افزود: میزان واردات کالاها ازگمرکات استان هم در این دو ماه امسال ۳ تن به ارزش ۷ میلیون دلار بوده است.

وی اضافه کرد: میزان واردات کالا در دو ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه آن در سال گذشته از لحاظ وزنی ۷۵ درصد و از نظرارزش دلاری ۴۰ درصد کاهش داشته است.

وی مهمترین اقلام وارداتی به استان را ماشین آلات مکانیکی، ضایعات پلاستیک و محصولات شیمیایی ذکر کرد و افزود: مهمترین کشورهای هدف صادرات از استان به نسبت ارزش دلاری  به ترتیب عراق، افغانستان، پاکستان، رومانی و ارمنستان و مهمترین کشورهای هدف واردات به استان سوئیس، ایتالیا، عراق و آلمان بوده است.

مدیر کل گمرکات استان کردستان گفت: میزان ترانزیت کالا ازمرز باشماق دومین مرز ترانزیتی کشور  طی ۲ ماهه اخیر امسال ۳۰۸ هزار تن کالا به ارزش  بیش از ۷۱۵ میلیون بوده است که نسبت به سال گذشته از نظر وزنی ۳۵ درصد و از نظر دلاری ۵ درصد رشد داشته است.

Sorry - Comments are closed