سومار شرایط تبدیل به مرز رسمی را دارد

مدیرکل گمرکات استان کرمانشاه با بیان اینکه مرز سومار رتبه نخست صادرات کالا در سال جاری را به خود اختصاص داده است، گفت: این مرز شرایط کامل برای تبدیل به مرز رسمی را دارد.

به نقل از خبرگزاری ایرنا، خلیل حیدری روز یکشنبه در جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی استان با حضور معاون وزیر کشور در سرسرای تدبیر استانداری کرمانشاه افزود: در صورت تبدیل سومار به مرز رسمی می توانیم سیستم حمل یکسره کالا را در این مرز که اکنون متقاضی هم دارد را راه اندازی کنیم.

او اظهار داشت: اکنون پنج مرز اقتصادی فعال شامل 2 مرز رسمی و سه بازارچه مرزی در استان کرمانشاه فعال است.

وی میزان صادرات کالا در سال گذشته از طریق مرزهای استان را 2 میلیارد و 24 میلیون دلار ذکر کرد و گفت: در سه ماه امسال نیز یک میلیون و 22 تن کالا به ارزش 593 میلیون دلار از مرزهای استان صادر شده که 30 درصد نسبت به سال گذشته رشد داشته است.

او تصریح کرد امسال حدود 593 قلم کالا شامل انواع مواد غذایی، مصالح ساختمانی، لوازم آشپزخانه و دیگر اقلام از طریق مرزهای استان به 26 کشور دنیا صادر شده است.

مدیرکل گمرکات کرمانشاه در ادامه به اجرای طرح کوله بری در بازارچه های مرزی استان اشاره کرد و گفت: این طرح ابتکاری دولت منجر به کاهش قاچاق کالا از مرزهای استان شده است.

حیدری به ساماندهی بازارچه مرزی شوشمی پاوه اشاره کرد و افزود: زیرساخت های لازم دراین مرز فراهم شده و روزانه حدود هشت کامیون از این مرز ترخیص می شود.

وی اتصال الکترونیکی را یکی از نیازهای ضروری بازارچه های مرزی استان دانست و از استاندار خواست در این زمینه گمرک را کمک کند.

استاندار کرمانشاه نیز دراین جلسه گفت: وزارت کشور مرز سومار را به عنوان مرز رسمی شناخته و اکنون نیاز به مصوبه هیات دولت برای ابلاغ دارد.

Sorry - Comments are closed