دروازه مشترک مرزی و ارتباطات الکترونیکی باهدف رفع موانع تردد مسافران در مرزها ایجاد می‌شود

نشست مرزی مدیران گمرکات ایران و اقلیم کردستان عراق با حضور مدیرکل گمرکات استان کردستان، مدیرکل گمرک کرمانشاه، رایزن بازرگانی ایران در اقلیم کردستان عراق، کنسولگری ایران در سلیمانیه، هیئت اعزامی از گمرک ایران، جمعی از مدیران گمرکات مرزی و مدیرکل اجرایی گمرک و مدیران گمرکات مرزی اقلیم کردستان باهدف رفع مشکلات تجاری در گمرک باشماق برگزار شد.

به نقل از خبرگزاری تسنیم، مدیرکل گمرکات استان کردستان در این نشست اظهار داشت: باید توافقات و نتایج منتجه ضمن کاهش هزینه‌های سر­بار تجاری و گمرکی در رویه‌های صادرات و ترانزیت در مرز باشماق، به سایر مرزهای همجوار نیز تعمیم یابد.

بختیار رحمانی‌پور وجود گلوگاه‌ها و ایست و بازرسی‌های موجود بین دو مرز یکی از مسائل و مشکلات موجود است که سبب اعتراض بازرگانان و تجار و تأخیر در زمان تشریفات گمرکی و تبادل و ترخیص کالا شده است.

وی گفت: یکی از سیاست‌های گمرک ایجاد دروازه مشترک مرزی و تبادل الکترونیکی و اینترنتی باهدف رفع موانع و مشکلات در تردد و جابجایی کالای تجار و مسافران و انجام تشریفات گمرکی در حداقل زمان ممکن است.

حسین کاخکی مدیرکل دفتر همکاری‌های بین‌الملل نیز ضمن تاکید برلزوم انجام تبادل الکترونیکی دستگاه ایکس‌ری در گمرکات مرزی گفت: با اعتماد گمرکات مرزی دو کشور همجوار و ایجاد دروازه مشترک مرزی در بحث کنترل الکترونیکی و استفاده از اسناد مشترک در کنترل دستگاه ایکس‌ری نه تنها در گام نخست تسریع زمان تبادل کالا و کاهش هزینه‌های صادراتی و وارداتی و جلب رضایت اربابان رجوع گمرک را به دنبال خواهد داشت بلکه مسیر را جهت برداشتن قدم‌های بعدی و پیگیری تبادل الکترونیکی اسناد و اطلاعات اظهارنامه‌های گمرکی تسهیل خواهد کرد.

گفتنی است در پایان این نشست، طرفین ضمن توافق بر تبادل الکترونیکی اطلاعات و داده‌ها و تصاویر ایکس‌ری مقرر نمودند که حداکثر طی یک ماه آینده با معرفی نمایندگان گمرکات دو طرف، کمیته مشترک را تشکیل دهند و تا سه ماه آینده نشست مشترک مرزی طرفین در سطح مدیران گمرکات هم مرز کشور با گمرکات اقلیم کردستان برگزار شود.

 

 

Sorry - Comments are closed