افزایش ۲ برابری و بی سابقه صادرات کالا به عراق از بازارچه مرزی چذابه

معاون گمرک چذابه از افزایش ۲ برابری حجم صادرات کالا به عراق از بازارچه مرزی چذابه در مردادماه سال جاری در مقایسه با ماه گذشته خبر داد.

به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، سید سعید فاضلی، معاون گمرک چذابه با اشاره به افزایش 2 برابری و بی سابقه حجم صادرات انواع کالاهای غیرنفتی از بازارچه مرزی چذابه در مرداد سال جاری در مقایسه با ماه گذشته بیان داشت: در تیرماه سال جاری روزانه کم تر از 300 کامیون و تریلر حامل بار صادراتی ایران از بازارچه مرزی چذابه به کشور عراق صادر میشد.

وی تصریح کرد: این در حالی است که در مرداد بطور میانگین روزانه 600 کامیون و تریلر حامل کالای غیرنفتی کشورمان در بارانداز مرزی بازارچه چذابه پس از تخلیه بار خود، به عراق صادر شد و نسبت به مدت مذکور افزایش 2 برابری نشان می دهد.

فاضلی به تقاضای بالای بازرگانان عراقی برای خرید کالاهای ایرانی با ارز دلار و دینار اشاره کرد و اذعان داشت: پیش بینی می شود روند افزایش تقاضا برای خرید کالاهای ایرانی در ماه های آینده ادامه داشته باشد.

معاون گمرک چذابه علل اصلی افزایش صادرات کالا به عراق از بازارچه مرزی چذابه را رفع ممنوعیت صادرات تره بار که بیش از 50 درصد حجم صادرات از این بازارچه را تشکیل می دهد و همچنین افزایش قدرت خرید تجار عراقی دانست.

این مقام مسئول به درآمیختگی اقتصاد عراق و جمهوری اسلامی ایران در سال های اخیر اشاره و اظهار کرد: بازار متنوع ایران قابل چشم پوشی برای کشور همسایه و مسلمان عراق نیست.

فاضلی، مهم ترین اقلام صادراتی از بازارچه مرزی چذابه را مصالح ساختمانی، تره بار، موادغذایی و لبنیات عنوان کرد.

وی گفت: صادرات کالا به عراق طبق توافق بازرگانان ایرانی و عراقی به صورت عادی ادامه دارد و هیچ برنامه ای برای توقف یا کند شدن روند صادرات کالا به عراق اعلام نشده است.

سعید فاضلی در ادامه با اشاره به تردد 141 هزار و 300 گردشگر عراقی از طریق مرز چذابه در 5 ماه نخست امسال اظهار داشت: میزان تردد گردشگر در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 25 درصد افزایش یافته است.

این مقام مسئول انگیزه های سفر گردشگران عراقی به ایران از طریق مرز چذابه را خرید کالا، درمان، زیارت و تفریح عنوان کرد.

وی بیان کرد: در مرداد سال جاری روزانه حدود 600 گردشگر عراقی از طریق چذابه وارد کشور شدند که در مقایسه با ماه پیش از آن بیش از 2 برابر شده است.

Sorry - Comments are closed