صادرات بازارچه مرزی کیله سردشت از 60 میلیون دلار فراتر رفت

فرماندار سردشت گفت: از ابتدای امسال تاکنون بیش از 60 میلیون دلار انواع کالاهای ایرانی از طریق گمرک مرزی کیله این شهرستان به کشور عراق صادر شده است.

به نقل از خبرگزاری ایرنا، نژاد جهانی افزود: امسال بیش از 105 هزار تن کالا از این مرز به کشور عراق صادر شده است که در مقایسه با پارسال 2.5 برابر بیشتر است.

وی مرز کیله سردشت را یکی از مرزهای فعال در امر صادرات کالا به خارج از کشور در آذربایجان غربی عنوان کرد و ادامه داد: در یک هفته اخیر یکهزار و 500 کامیون ایرانی و عراقی تخلیه و بارگیری کرده است.

وی اضافه کرد: با وجود برخی شایعات عنوان شده در روزهای اخیر در مورد بسته شدن این مرز هیچگونه مشکلی در امر فعالیت مرز کیله وجود نداشته و گمرک این مرز با بکارگیری تمام امکانات خدمات لازم را به مراجعه کنندگان ارائه می دهد.

فرماندار سردشت با اشاره به استقبال خوب فعالان اقتصادی برای امر صادرات کالا از طریق این مرز گفت: ارائه تسهیلات گمرکی و روان سازی امر صادرات موجب شده تا استقبال در فعالیت از طریق این مرز روز به روز افزایش پیدا کند.

وی افزود: گمرک مرز کیله سردشت هم اکنون متصل به سامانه جامع امور گمرکی کشور است که در این سامانه صادرکنندگان دیگر نیازی به مراجعه حضوری نداشته و می توانند از طریق اینترنت امور صادراتی خود را انجام دهند.
جهانی، پایین بودن هزینه حمل ونقل، ترافیک روان کامیون ها و نزدیکی کیله به شهرهای بزرگ شمال عراق در مقایسه با سایر گمرکات را از جمله مزیت های این مرز و استقبال فعالان اقتصادی برای امر صادرات عنوان کرد.

وی در مورد فرآیند واردات نیز گفت: واردات نیز از 2 هفته قبل بر اساس سامانه کولبری در این مرز آغاز شده که عمده کالاهای وارداتی لاستیک خودرو است.

فرماندار سردشت، سیمان، مواد شوینده و بهداشتی، پوکه معدنی، مواد غذایی و آشامیدنی، مصنوعات پلاستیکی و فلزی و انواع میوه و صیفی جات را از جمله مهمترین اقلام صادراتی این مرز عنوان کرد.

گمرک مرزی کیله سردشت از سال 82 و ابتدا با عنوان گمرک بازارچه مرزی فعالیت خود را آغاز کرد که با داشتن فاصله 20 کیلومتری به شهر قلعه دیزه اولین شهر شمال عراق نزدیکترین گمرک با کشور عراق به شمار می رود.
هم اکنون در بازارچه مرزی کیله 15 غرفه زیر نظر فرمانداری سردشت در حال فعالیت بوده که به صورت خرده فروشی اقدام به صادرات بیش از سه میلیون دلار کالاهای مجاز می کنند.

شهرستان مرزی سردشت که در جنوب آذربایجان غربی و در مرز عراق واقع شده است، دارای دو بازارچه مصوب کیله و اشکان است.

Sorry - Comments are closed