۵۰۰ شرکت ۸۰ درصد صادرات کشور را انجام می دهند

رئیس سازمان توسعه تجارت با بیان اینکه بازار عراق و افغانستان برای ایران بسیار مهم است، گفت: صندوق ضمانت صادرات ایران باید در این دو کشور شعبه داشته باشد.

به نقل از خبرگزاری مهر، مجتبی خسروتاج در مراسم تقدیر از صادرکنندگان منتخب گفت: ایران با مجموعه پتانسیل هایی که در اختیار دارند، به سمت خودکفایی گام برداشته و سیاست های خودکفایی بیش از صادرات موفق بوده است؛ پس می توان ظرفیت های داخلی را گسترش داد.

معاون وزیر صنعت افزود: صندوق ضمانت صادرات ایران بر اساس اساسنامه خود، در شرایط قطع ارتباط با برخی کشورها و یا محدودیت در نقل و انتقال ارز می تواند ریسک صادرات را کاهش داده و صندوق ضمانت صادرات نیز در این حوزه نقش آفرینی کند.

وی تصریح کرد: در کشور امروز ده هزار فعال اقتصادی در حوزه صادرات فعال هستند ولی ٥٠٠ شرکت ٨٠ درصد صادرات را به عهده دارند؛ پس باید نوع خدمات صندوق را برای شرکت های کوچک و متوسط صادراتی تشریح کرد.

به گفته خسروتاج، بانکها اولین نهادهایی هستند که در دوران تحریم دچار نگرانی می شوند؛ البته بانکها در تحریم به شدت ضربه می بینند و اگرچه اروپا در این حوزه آزمایش سختی را به لحاظ کانال ویژه مالی پیش رو دارد؛ ولی صندوق باید با تعامل با همتایان خود در دنیا نقش آفرینی بیشتری در صدور ضمانت نامه داشته باشد.

وی اظهار داشت: باید مدیریت یکپارچه را در جهت حمایت از صادرات داشته باشیم و بنابراین ادغام صندوق نیز مطرح بوده و نیاز به بیشتر شدن وحدت فرماندهی در این حوزه داریم.

خسروتاج با بیان اینکه بازار عراق و افغانستان برای ایران بسیار مهم است، گفت: صندوق ضمانت صادرات ایران باید در این دو کشور شعبه داشته باشد.

وی اظهار داشت: اکنون شرایط بسیار سختی را داریم و مسئولان به آن واقف هستند و اثرات نرخ ارز در همه وجوه اقتصاد از تولید و مصرف در نظر گرفته شود.

خسروتاج از تمامی صادرکنندگان درخواست کرد که به مسیر صادراتی خود ادامه دهند. چراکه گوش شنوا در این زمینه وجود دارد.

Sorry - Comments are closed