ایران۳۲کیلومتر ریل شلمچه-بصره را می‌سازد/ساخت پل ساحلی رشت-آستارا

معاون فنی و زیربنایی راه آهن گفت: رئیس جمهور اخیراً دستور داد کل مسیر ۳۲ کیلومتری خط آهن شلمچه به بصره با هزینه ایران ساخته شود.

به نقل از خبرگزاری مهر، مازیار یزدانی در نشست خبری تشریح پروژه های فنی و زیربنایی شرکت راه آهن با تاکید بر اینکه اولویت شرکت راه آهن توسعه خطوط حومه ای است، گفت: روزانه تعداد زیادی خودرو از اطراف تهران وارد تهران شده و غروب از آن خارج می شوند. به همین دلیل چند سال است که شرکت راه آهن دو خطه یا سه خطه کردن قطار حومه ای تهران به گرمسار، تهران به قزوین و تهران به پرند را آغاز کرده و اخیراً دو خطه کردن خط آهن تهران به پاکدشت نیز به آن اضافه شده است.

به گفته یزدانی: قطار حومه ای تهران-گرمسار و تهران-کرج با پیشرفت ۸۰ درصدی روبرو است و تا پایان امسال این دو خط به بهره برداری خواهد رسید.

معاون فنی و زیربنایی شرکت راه آهن ادامه داد: برنامه ریزی کرده ایم تا با افتتاح این دو خط، قطار حومه ای مستقیم بین پیشوای ورامین تا گرمسار تردد داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: مسیر تهران-گرمسار ۱۱۴ کیلومتر بوده و با توجه به اینکه کل خطوط حومه ای شهرهای اطراف تهران ۶۰۰ کیلومتر است، با افتتاح مسیرهای گرمسار و هشتگرد، امسال ۳۰۰ کیلومتر ریل قطار حومه ای به بهره برداری می رسد که برای تکمیل این زیربناهای ریلی ۹۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم.

معاون فنی و زیربنایی راه آهن با اشاره به افتتاح خط آهن ارومیه-مراغه در هفته جاری با حضور رئیس جمهور ادامه داد: این مسیر به طول ۱۵۳ کیلومتر از کیفیت بالایی برخوردار بوده و برای قطار با سرعت ۱۶۰ کیلومتر احداث شده است.

یزدانی درباره خطوط آنتنی و فرعی راه آهن گفت: برای اتصال شبکه ریلی به مراکز بار ۵۰۰ کیلومتر خطوط فرعی نیاز داریم که نیمی از این مسیر به صورت قطعات کمتر از ۱۰ کیلومتری است. با این حال تا پایان امسال ۱۰۸ کیلومتر از این قطعات احداث خواهد شد. متصل شدن کل مراکز بار به شبکه ریلی امکان حمل ۴۰ میلیون تن بار برای ریل آهن را فراهم می کند که معادل کل باری است که در حال حاضر در شبکه ریلی حمل می شود.

وی گفت: هزینه مورد نیاز برای اجرای این طرح ها به جز هزینه تملک اراضی، برای هر کیلومتر ۱۰ میلیارد تومان برآورد شده است.

یزدانی درباره پروژه راه آهن قزوین-رشت افزود: این پروژه یک پروژه خاص است که تاکنون پروژه ای مشابه با این معماری در راه آهن نداشته ایم. ما نگاه باری-مسافری به این مسیر داشته و از نظر باری به خصوص برای حمل بار کشورهای غرب دریای خزر و جمهوری آذربایجان از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی درباره ساخت راه آهن شلمچه به بصره گفت: ۳۲ کیلومتر از مسیر اتصال راه آهن ایران به عراق باقی مانده است که با ساخت پل ریلی بازشو به طول ۸۰۰ متر و ۳۱ کیلومتر باقی به صورت کفی در خاک عراق این اتصال برقرار خواهد شد.

وی گفت: هزینه اتصال پل ریلی بر روی اروند ۲۲۰ میلیارد تومان برآورد شده و با دستور رئیس جمهور قرار شد این پل را بسازیم و به کشور عراق هبه کنیم. همچنین با توجه به اینکه عراقی ها اعلام کرده اند هزینه ساخت خط ریلی تا بصره را ندارند مقرر شد این مسیر را نیز ایران ساخته و هزینه آن به صورت بازپرداخت از سوی طرف عراقی محاسبه شود.

به گفته یزدانی: با افتتاح این مسیر حجم مناسبی از بار از سوریه به ایران خواهد آمد.

وی درباره دوخطه شدن راه آهن بافق-مشهد گفت: این مسیر به طول ۵۰۰ تا ۶۰۰ کیلومتر دوخطه خواهد شد که با توجه به ترانزیتی بودن مسیر، احداث خط دوم آن از اهمیت بالایی برخوردار است. به دنبال جذب سرمایه گذار داخلی از فعالان منطقه سنگان و یا خارجی از روسیه هستیم.

وی گفت: هزینه اجرای خط دوم بافق-مشهد ۵ هزار میلیارد تومان است و اگر روسیه بخواهد آن را برقی کند ۲ میلیارد یورو برآورد شده است.

معاون فنی و زیربنایی شرکت راه آهن به برنامه این شرکت برای ساخت خط آهن رشت-آستارا اشاره و تصریح کرد: با توجه به اهمیت این خط برای جمهوری آذربایجان، قرار است این کشور در هزینه ساخت آن مشارکت داشته و همچنین با توجه به اینکه بخش عمده ای از مسیر از جنگل و مزارع کشاورزی عبور می کند، برای اولین بار در کشور کل مسیر را به صورت پل و از مسیر خط ساحلی احداث خواهیم کرد.

Sorry - Comments are closed