مرز طولانی ایران و عراق به خط دوستی و همکاری تبدیل شده است

‘سید موسی علیزاده طباطبایی’ معاون سفیر جمهوری اسلامی ایران در بغداد گفت: خوشبختانه طی چند سال گذشته با حمایت مقامات عالی دو کشور مرزهای طولانی فیمابین، به مرزهای دوستی و همکاری های اقتصادی تبدیل شده است.

به نقل از خبرگزاری ایرنا، علیزاده طباطبایی در جمع شرکت کنندگان در پاویون جمهوری اسلامی ایران در چهل و پنجمین نمایشگاه بین المللی بازرگانی بغداد، گفت: طی دو سال گذشته تمرکز اصلی سفارت جمهوری اسلامی ایران در بغداد بر فعالیت اقتصادی بوده است و اکنون به خوبی نتیجه این فعالیت در کم و کیف روابط دو کشور قابل مشاهده است.

وی گفت: ما به عنوان سفارت وظیفه خود میدانیم تا بسترها و تسهیلات لازم را برای ورود و فعالیت های گسترده تجار در دو کشور فراهم و تلاش کنیم در حد امکان موانع را از سر راه برداریم.

علیزاده طباطبایی افزود: حضور قوی شرکت های ایرانی آنهم پس از تلاش های مذبوحانه دشمنان و تلاش برای ایجاد فاصله و التهاب میان دو ملت دوست و برادر، جای خرسندی و تشکر دارد.

وی افزود: این حضور قوی نشان می دهد اولا تحلیل منفی گرایانه در خصوص رابطه عمیق دو کشور همسایه صحیح نیست و همانطور که در مراسم میلیونی اربعین حسینی نیز آشکارا مشخص شد، روابط جمهوری اسلامی ایران با دولت و ملت عراق عمیقتر از آن است که از دسیسه ها و فتنه انگیزیها تاثیر جدی ببیند هر چند دشمنان به توطئه های خود ادامه دهند.

معاون سفیر جمهوری اسلامی ایران در بغداد گفت: ما دو کشور و دو ملتی نیستیم که با فاصله های دور صرفا بر اساس منافع تجاری بخواهیم ارتباطی را تداوم بخشیم بلکه تاریخ، جغرافیا و فرهنگ مشترک داریم و مطمئن هستیم که هیچ موجی نخواهد توانست به این روح مشترک آسیب برساند.

علیزاده طباطبایی افزود: شما تجار و صنعتگران که با تدبیر، تلاش و پشتکار زمینه های زیست بهتر و رفاه را برای انسان های دیگر از جمله شهروندان ایرانی و عراقی فراهم می کنید نقش موثری در این زمینه دارید.

وی با تاکید بر ضرورت داشتن نگاه بلند مدت و رویکرد سرمایه گذاری پایدار در همکاری های میان ایران و عراق افزود: این اقدام سبب می شود علاوه بر سود تجاری فرصت های اشتغال برای جوانان دو کشور فراهم شود.

معاون سفیر ایران در بغداد افزود: در این زمینه می توان به تاسیس شرکت های مشترک فکر کرد و با همکاری مشترک به گسترش همکاری های اقتصادی روی آورد.

وی اضافه کرد: با عنایت به روابط سیاسی و مردمی عالی دو کشور همسایه می توانیم حجم مبادلات اقتصادی و سرمایه گذاری دو کشور را بیش از پیش توسعه دهیم.

نشست مشارکت کنندگان در پاویون جمهوری اسلامی ایران در نمایشگاه بین المللی بازرگانی بغداد با تجار و بازرگانان عراقی همراه با ضیافت شام با حضور سید موسی علیزاده طباطبایی معاون سفیر ایران در عراق، حسینی دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق، رئیس اتحادیه اتاقهای بازرگانی عراق، رئیس اتاق مشترک عراق و ایران، مدیر مرکز خدمات تجاری وزارت بازرگانی عراق و رایزن بازرگانی ایران در عراق برگزار شد.

در این نشست در خصوص آخرین وضعیت همکاری ها و زمینه های جدید همکاری بحث و تبادل نظر شد.

در چهل و پنجمین نمایشگاه بین المللی بغداد ۶۰ شرکت ایرانی تولیدات خود در بخشهای مختلف غذایی، ساختمانی، بهداشتی، فرش، زعفران، ماشین آلات، فولاد و میلگرد، تجهیزات خودرو، لوله و پروفیل، صنایع پلاستیکی، فراورده های کشاورزی و تبدیلی، خدمات فنی و مهندسی، دستگاههای خطوط تولید و غیره به نمایش گذاشته اند.

امسال ۱۸ کشور شامل ایران، عراق، سوریه، پاکستان، ژاپن، اردن، فرانسه، آلمان، اندونزی، ایتالیا، فلسطین، کره جنوبی، تایوان، مجارستان، اکراین، اسپانیا، هند و تونس حضور دارند که بالاترین ضریب مشارکت مربوط به ایران میباشد.

Sorry - Comments are closed