فشار خارجی بر عراق تاثیری بر همکاری آنها با ایران ندارد

سفیر سابق ایران در عراق گفت: فشارهای خارجی که به مسئولان عراقی وارد می شود نمی‌تواند چندان تاثیری روی موضع و تصمیمات آنها نسبت به ایران بگذارد.

به نقل از خبرگزاری مهر، حسن دانایی‌فر سفیر سابق ایران در عراق در خصوص اهمیت سفر برهم صالح رئیس‌جمهور عراق به ایران و نتایج آن، اظهارداشت: روابط میان ایران و عراق یک رابطه خاص و متمایزی در منطقه به شمار می آید، البته سفرهای زیادی تاکنون میان مسئولان دو کشور انجام شده و در آینده هم این روند ادامه خواهد داشت.

وی گفت: در شرایط کنونی، سفر آقای صالح رئیس جمهور عراق به تهران پیام های متعددی دارد از جمله آنکه به معنای دوستی، همکاری و همراهی دولت و ملت عراق در این برهه از زمان با ایران است و از طرفی هم یکی از پیام های این سفر، تداوم و گسترش همکاری‌های میان ایران و عراق در حوزه های مختلف است.

دانایی‌فر با بیان اینکه توقع ما از دوستان عراقی این است که به صورت مستقل و به دور از فشارهای آمریکا بتوانند به اتخاذ مواضع و تصمیمات لازم در موارد مختلف بپردازند، تاکید کرد: ما از برادران عراقی می‌خواهیم که روابط خود را با کشورهای پیرامونی از جمله ایران به نحو مناسبی تنظیم کنند.

سفیر سابق ایران در عراق خاطرنشان کرد: قطعا مسیر صحیح برای این کشور این است که آنان به دور از هیاهو و جنجالی که آمریکایی ها در تخریب روابط میان ایران و عراق به راه انداخته اند، به اتخاذ تصمیم های خود در قبال مسائل مختلف بپردازند و این سفر می تواند در همین چارچوب گامی جدی و موثر به حساب آید.

وی بیان کرد: این موضوع را همه می‌دانند که در هر شرایطی جمهوری اسلامی ایران در کنار ملت و دولت عراق ایستاده، چه در دوره‌ای که عراق تحریم بود و ایران تنها کشوری بود که مرزهایش به روی عراقی‌ها باز بود و چه در دورانی که تروریست‌ها در آن کشور حضور داشتند و ایران با عراقی‌ها وارد مبارزه ای مشترک علیه تروریست ها شد. مردم و مسئولین عراقی هم این مساله را می‌دانند و از ایران در شرایط فعلی حمایت می کنند و نشان دادند که به دنبال همکاری بیشتر با ایران هستند.

دانایی فر تاکید کرد: انتطار می رود مسئولان عراقی شرایط را به گونه ای تنظیم کنند تا اینطور تداعی نشود که عراقی ها مشغول بازی در زمین خارجی ها هستند؛ ما مطمئن هستیم که دوستان عراقی ما در زمین طرف های خارجی بازی نمی کنند.

سفیر سابق ایران در عراق در پایان خاطرنشان کرد: روابط ما با عراق یک رابطه راهبردی و تکاملی است که در سال های آینده هم این رابطه ادامه پیدا خواهد کرد و فشارهای خارجی که به مسئولان عراقی وارد می شود هم نمی تواند چندان تاثیری روی موضع آنها نسبت به ایران بگذارد. 

Sorry - Comments are closed