48 درصد صادرات به عراق و افغانستان مربوط به صنایع غذایی و کشاورزی است/ صادرکننده حرفه‌ای نداریم

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق تهران درباره بخشنامه اخیر بانک مرکزی گفت: 48 درصد صادرات ما به عراق و افغانستان که نزدیک به 9 میلیارد دلار است مربوط به صنایع غذایی و بخش کشاوزری است و نظرخواهی از این بخش جزو حداقل‌ انتظارات ما بود که متاسفانه صورت نگرفت.

به نقل از خبرگزاری ایلنا، کاوه زرگران در خصوص بخشنامه جدید بانک مرکزی در خصوص بازگشت ارز حاصل از صادرات گفت: اینکه صادرکننده را ملزم کنیم که حتی سود حاصل از صادرات خود را با بخش دولتی مشارکت کند در هیچ کجای دنیا امر پسندیده‌ای نیست و به صادرات لطمه می‌زند.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق تهران ادامه داد: وقتی قیمت دلار افزایش پیدا می‌کند این موج بر روی قیمت‌های مواد اولیه کالاهای ساخت داخل و طبعیتا بر روی قیمت نهایی اثر می‌گذارد حال اینکه دولت انتظار دارد صادرکننده با همان قیمت غیرواقعی ارز حاصل از صادرات را تحویل بدهد منطقی نیست.

زرگران با اشاره به اینکه در بخشنامه جدید، صادرکننده‌های خرد که کمتر از یک میلیون یورو صادرات دارند معاف شده‌اند، گفت: مشکلی که در حوزه صادرات داریم این است که صادرکننده حرفه‌ای نداریم. امروزه در کشورهای پیشرفته صادرات توسط شرکت‌های خاص انجام می‌شود که اصلا کاری به تولید ندارند حالا با این گونه بخشنامه‌ها ما همین فعالیت‌های محدود صادراتی را تحت تاثیر قرار خواهیم داد و صادرات حرفه‌ای ما لطمه می‌خورد.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق تهران تصریح کرد: صنایع غذایی جزو یکپارچه‌ترین تشکل‌ها در کشور هستند اما در خصوص این بخشنامه از هیچ تشکل کشاورزی برای نظرخواهی دعوت نشده بود.

وی ادامه داد: 48 درصد صادرات ما به عراق و افغانستان که نزدیک به 9 میلیارد دلار است مربوط به صنایع غذایی و بخش کشاوزری است و نظرخواهی از این بخش جزو حداقل‌ انتظارات ما بود.

زرگران در خصوص میزان صادرات در سال 97 گفت: امسال سنگ‌اندازی در خصوص صادرات هم در بخش بین‌المللی و هم در بخش داخلی بسیار زیاد بوده هر چند جهش‌های مقعطی به دلیل افزایش نرخ ارز و قاچاق معکوس هم داشته‌ایم.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق تهران گفت: ما سالی 250 هزار تن به کشور قاچاق برنج داشتیم اما امسال این روند بر عکس شده اما در حوزه حجم کالا شاهد کاهش چشمگیری در این زمینه خواهیم بود.

Sorry - Comments are closed