یادداشت تفاهم همکاری در حوزه نیرو بین ایران و عراق امضا شد

بعد از رایزنی های فشرده دو روزه بین وزیر نیروی جمهوری اسلامی ایران و وزیر برق عراق، دو کشور بعد از ظهر پنجشنبه یادداشت تفاهم همکاری مشترک در بخش نیرو را امضا کردند.

به نقل از خبرگزاری ایرنا، «رضا اردکانیان» وزیر نیروی جمهوری اسلامی ایران و «لوی الخطیب» وزیر برق عراق بعد از ظهر پنجشنبه در حضور «ایرج مسجدی» سفیر کشورمان در بغداد این یادداشت تفاهم همکاری را در پایتخت عراق امضا کردند.
وزیر نیرو بعد از امضای یادداشت تفاهم آن را یک روز تاریخی در صنعت برق عراق برشمرد و گفت که این یادداشت تفاهم مشترک همکاری حاصل مذاکرات فشرده و موثری است که بین وزارتخانه برق عراق و نیرو ایران صورت گرفته است.
به گفته وی، این یادداشت تفاهم تبیین کننده چارچوب های بلند مدت همکاری های مشترک بین دو کشور در حوزه نیرو و بازسازی صنعت برق عراق با کمک و مشارکت توانمندی ها و فناوری های شرکت ها و موسسات ایرانی است.
وزیر نیرو ادامه داد که براساس این یادداشت تفاهم هم دانش و تجربه موجود در شرکت ها و موسسات فعال ایرانی در امر بازسازی و توسعه صنعت برق در اختیار طرف عراقی قرار می گیرد و هم زمینه همکاری مشترک در امور زیربنایی عراق برای طرف ایرانی فراهم خواهد شد.
وی تاکید کرد که انتظار می رود در چارچوب اجرایی شدن بنود این یادداشت تفاهم نیروگاه های تولید و شبکه برق عراق توسعه و بازسازی شده و سیستم مدیریت شبکه برق بهبود یافته و ایران در زمینه آموزش نیروی انسانی به عراق کمک کند.
وزیر برق عراق نیز گفت که این یادداشت تفاهم چارچوب های همکاری مشترک بین دو کشور را در حوزه نیرو به ویژه در زمینه واردات برق و گاز را از جمهوری اسلامی ایران مشخص کرده است.
«لوی الخطیب» با اشاره به اهمیت امضای این یادداشت تفاهم اضافه کرد که از دیگر بخش های مهم این یادداشت تفاهم همکاری در زمینه فناوری های نوین در حوزه نیرو بین دو کشور و استفاده از تجربیات و دانش فنی ایرانی در این بخش است.
وی اضافه کرد که عراق سالانه به طور میانگین با رشد 7 درصدی احتیاجات خود از برق مواجه است و به همین دلیل این کشور نیازمند منابع تامین کننده انرژی است و یکی از نزدیکترین و مطمئن ترین منابع تامین آن نیز جمهوری اسلامی ایران است.
وی با اشاره به اینکه عراق درصدد تنوع منابع تامین کننده انرژی خود از کشورهای مختلف است و گفت که به زودی برای پیگیری اجرای این یادداشت تفاهم و اطلاع از توانمندی های ایران در زمینه نیرو به جمهوری اسلامی ایران سفر می کند.
وزیر نیروی جمهوری اسلامی ایران دیروز چهارشنبه وارد بغداد شد و در فرودگاه مورد استقبال وزیر برق عراق قرار گرفت.
رضا ارکانیان طی دیروز و امروز با مقامات بلندپایه عراقی از جمله رییس جمهوری، نخست وزیر، مشاور نخست وزیر در امور انرژی و وزیر مسکن، عمران و شهرسازی دیدارها و گفتگو کرده است.

Sorry - Comments are closed