اعزام نیروی کار ماهر ایرانی به عراق و آموزش‌های فنی و حرفه‌ای دو حوزه مهم همکاری با عراق است

دومین نشست بین‌المللی کردن فعالیت‌های اقتصادی تحت عنوان” آشنایی با ظرفیت‌های اقتصادی عراق” با حضور مدیرکل امور بین‌الملل وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار شد.

به نقل از خبرگزاری ایلنا، در نشست بین‌المللی کردن فعالیت‌های اقتصادی، «علی حسین شهریور» مدیرکل امور بین‌الملل وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، با توجه به بازار گسترده و در دسترس عراق، خواستار برنامه‌ریزی جهت حضور بلند مدت فعالان اقتصادی در بازار این کشور شد و گفت: در همین راستا کمیته عراق در دفتر امور بین‌الملل تشکیل و در حال برنامه‌ریزی و پیگیری تحقق این هدف است.

وی گفت: اعزام نیروی کار ماهر ایرانی به عراق و آموزش‌های فنی و حرفه‌ای از دو حوزه مهم همکاری با عراق است.

شهریور با اشاره به اینکه بازار عراق برای تولیدات کشاورزی، صنعتی و معدنی ما فرصت بسیار بزرگی است، گفت: بخش تعاونی، شرکت‌ها و هلدینگ‌ها باید سهم مناسبی از بازار، تجارت و بازسازی عراق را داشته باشند.

مدیرکل امور بین‌الملل وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه عراق سودآورترین شریک تجاری ایران است، تاکید کرد: برای ادامه تجارت به عراق باید وارد مرحله جدید یعنی سرمایه‌گذاری مشترک با این کشور شد.

وی افزود: باید برندهای معتبر و صنایع ریشه دار در بخش‌های مصالح ساختمانی، موادغذایی، محصولات کشاورزی، شوینده‌ها و محصولات بهداشتی که مهمترین اقلام مورد نیاز عراق است برای حضور بلندمدت در بازار عراق برنامه ریزی کنند و سیاست بازار سازی با حفظ بازار را نهادینه کنند.

در ادامه این نشست “حمزه محسن علی محمود” رایزن رسانه‌ای سفارت عراق گفت: روابط دو کشور بسیار عمیق تر از آن است که تحت تاثیر فضاهای رسانه‌ای منفی دشمنان دو کشور قرار گیرد و راهپیمایی اربعین شاهد این مدعاست.

همچنین “عقیل موسوی” رایزن بازرگانی عراق نیز با اشاره به فرصت‌های بی‌شمار و استثنایی در عراق بعد از جنگ و در ایام بازسازی، بیان کرد: می‌توان این همکاری‌ها را در پنج بخش صنعتی، نیرو ازجمله برق و نفت، کشاورزی، مواد غذایی و بازسازی راه‌ها جاده‌ها و پل‌سازی تقسیم کرد.

وی ادامه داد: کشورش آماده هر گونه همکاری در هریک از این حوزه‌ها با طرف‌های ایرانی است.

حسینی دبیر کل اتاق بازرگانی ایران و عراق نیز اطلاعات مبسوط و کاملی از اوضاع اقتصادی عراق، ظرفیت‌های تجاری و بازرگانی، راه‌های ورود به بازار عراق و همچنین فرصت‌های سرمایه‌گذاری جهت همکاری‌های مشترک و دوجانبه با این کشور را در این نشست ارائه کرد.

در پایان این نشست، به پرسش های فعالان اقتصادی در رابطه با نوسانات ارزی و روابط بانکی، همسویی بین دستگاه‌های ایرانی در ارتباط با همکاری منسجم و یکپارچه با عراق، تسهیل صدور ویزا برای تجارو بازرگانان فعال در این کشور، اجازه ترانزیت مستقیم و بررسی صدور مجوز اقلام دارویی و دیگر محصولات تولیدی ایران حاضر در جلسه جهت تسهیل همکاری پاسخ داده شد.

پیش از این،  نخستین نشست با عنوان آشنایی با ظرفیت‌های اقتصادی ساحل عاج برگزار شده بود.

Sorry - Comments are closed