اتصال خط ریلی خرمشهر – بصره در اولویت کاری وزارت راه

وزیر راه و شهرسازی گفت: اتصال خط ریلی خرمشهر – بصره در اولویت کاری وزارت راه و شهرسازی است.

به نقل از خبرگزاری ایلنا، محمد اسلامی پنجشنبه در حاشیه بازدید از پروژه‌های بندر و دریانوردی خرمشهر اتصال خط ریلی خرمشهر – بصره را یکی از پروژه‌های مهم و اولویت‌دار وزارت راه و شهرسازی برشمرد و گفت: این پروژه مورد تاکید رئیس‌جمهوری است، اینکه بتوانیم راه آهن را از خرمشهر از طریق شلمچه و عبور از اروند به بصره متصل کنیم اتفاق خوبی در راستای توسعه صادرات است که توافق اولیه آن حاصل شده است.

وی با اعلام آمادگی این وزارتخانه برای جذب سرمایه گذار در راستای اجرای این پروژه بیان داشت: برای جذب سرمایه گذار و تامین مالی این پروژه توافقاتی انجام گرفته و در سفر اخیر وزیر امور خارجه به عراق موضوع دنبال شد و تفاهمنامه های مربوطه با سرمایه گذاران امضاء شد.

اسلامی افزود: امیدواریم هماهنگی‌ها هر چه سریع‌تر نهایی شود و عملیات اجرایی خط آهن ۳۵ کیلومتری شلمچه – بصره همچنین پل ارتباطی روی رودخانه اروند هر چه سریعتر شروع شود تا تبادل کالا و جابه‌جایی مسافر بین ۲ کشور همسایه به وسیله قطار سریع‌تر صورت گیرد.

وی ادامه داد: پروژه راه آهن خرمشهر – بصره باید سال گذشته شروع می شد و اکنون منتظر هماهنگی نهایی در مذاکرات هفته جاری وزیر امور خارجه با دولت عراق هستیم.  مذاکرات سودمند بوده و ما امیدواریم تصمیم نهایی اتخاذ شود تا بتوانیم عملیات اجرای این پروژه را هر چه سریعتر شروع کنیم.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به سفر خود به خوزستان گفت: پروژه ها و برنامه های در دست اجرا همچنین قابلیت ها و ظرفیت های بنادر و دریانوردی خرمشهر و آبادان در این سفر مورد بازدید قرار گرفتند.

اسلامی به رصد و بررسی مسایل، مشکلات و نیز موانع پروژه های در دست اجرا در زمینه راه، بندر، مسکن و شهرسازی و بافت های فرسوده بندر امام خمینی(ره) و ماهشهر نیز اشاره کرد.

وی بر فراهم کردن فرصت کسب و کار و تنوع بخشی به فعالیت ها در راستای تقویت قدرت لجستیک کشور در زمینه بار اشاره کرد و گفت: با ظرفیتی که در پس کرانه ها وجود دارد باید زیر ساخت های لازم را فراهم کرد تا بشود از طریق فرآوری، تبدیل و ارسال کالابه مقاصد مختلف نقش ایفا کرد.

وزیر راه و شهرسازی همچنین در خصوص لایروبی اروند رود گفت: ایران سهم خود را در این راستا شروع کرده و کار خارج سازی مغروقه ها از این آبراه در حال انجام است و مهم این است که بتوان از طریق دیپلماسی کشور عراق را نیز هماهنگ کرد تا با لایروبی این آبراه شاهد افزایش ظرفیت کشتیرانی در این منطقه باشیم.

وی ادامه داد: در زمینه لایروبی اروند رود مشکل اعتباری وجود ندارد و ایران به سهم خود پروژه لایروبی را فعال کرده است و اکنون باید سهم کشور عراق در این زمینه تعیین تکلیف شود.

Sorry - Comments are closed