ایران و عراق در تلاشند مبادلات تجاری را به 20 میلیارد دلار در سال برسانند

میزان مبادلات تجاری بین دو کشور ایران و عراق سالانه به بیش از 7 میلیارد دلار رسیده است و دو کشور در تلاشند آن را تا 20 میلیارد دلار در سال افزایش دهند.

خبرگزاری صدا و سیما به نقل از شبکه تلویزیونی المنار نوشت: کالاهای ایرانی، 50 درصد نیاز عراق به کالا را تامین می کند در حالی که میزان مبادلات تجاری بین دو کشور به بیش از هفت میلیارد دلار در سال می رسد، مسئله ای که ایران را به دومین شریک تجاری عراق پس از چین تبدیل کرده است.

آب و هوا، خاک و قرابت اجتماعی و عوامل بسیار دیگری باعث شده اند کالاهای ایرانی رتبه اول را در بازارهای عراق به خود اختصاص دهد.

صالح الهماش، مشاور وزیر بازرگانی عراق در گفتگو با المنار گفت: «جمهوری اسلامی ایران از مهمترین شرکای تجاری عراق است و در حال حاضر دومین شریک بزرگ تجاری بغداد به شمار می آید زیرا واردات کالا از ترکیه بسیار کاهش یافته در حالی که تبادل تجاری با ایران افزایش یافته است به گونه ای که تبادل تجاری دو کشور در سال 2018 به هشت میلیارد دلار رسید. ایران با تولیدات کشاورزی و مواد غذایی بازارهای عراق را پوشش می دهد و محصولات غذایی ایرانی نزدیک به 50 درصد از نیاز بازار عراق را تامین می کند».

کالاهای ایرانی در صدر کالاها در بازارهای عراق قرار دارند و بیشترین کالاهای مصرفی شهروندان عراقی را تشکیل می دهند. بازرگانان عراقی نیز به خاطر کیفیت بالا و قیمت مناسب آن برای شهروندان عراقی، به واردات کالاهای ایرانی اقدام می کنند. مسئله مهم دیگر نیز اطمینان از حلال و شرعی بودن این کالاهاست که برای عراقی ها بسیار اهمیت دارد.

یکی از شهروندان عراقی در این باره گفت: «استقبال از کالاهای ایرانی به این دلیل است که قیمت مناسبی دارند و به درد شهروندان عراقی می خورد؛ تاریخ مصرف بلندمدتی دارد و ارزان است».

شهروند دیگری نیز گفت: «مردم از لحاظ شرعی به کالاهای ایرانی اطمینان می کنند و وقتی آن را از بازار خریداری می کنند، می دانند که این کالاها از کشوری اسلامی آمده است و بنابراین آن را با اطمینان مصرف می کنند».

فرد دیگری افزود: «کالاهای ایرانی در بازار برتری دارند و با استقبال گرم مصرف کنندگان مواجه می شوند . پیش از این کالاهای ترکیه ای جایگاه بهتری داشتند اما اینک کالاهای ایرانی جای آن را گرفته است».

دو کشور تلاش می کنند سطح تبادل تجاری بین ایران و عراق را تا 20 میلیارد دلار در سال بالا ببرند، بویژه اینکه تولیدات ایران تمام رقبای جهانی خود را در بازار عراق کنار زده و به محصولاتی بی رقیب تبدیل شده است.

کالاهای ایرانی به دلیل قیمت پایین و کیفیت بالا، پرمصرف ترین کالاها در عراق به شمار می آید و به همین خاطر شهروندان عراقی استقبال بیشتری از این کالاها می کند، کالاهایی که از لحاظ کیفی با بسیاری از محصولات جهانی قابل رقابت است.

Sorry - Comments are closed