انتقادها از بانک مرکزی درباره نحوه بازگشت ارز صادراتی است

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق درباره انتقادها به تصمیم بانک مرکزی مبنی بر بازگشت ارز صادراتی بیان کرد: انتقادها درباره نحوه برگشت پول و ارز است، بعضی ها فرصت زمانی آن را اندک و برخی دیگر نرخ آن را زیاد عنوان می کنند.

به نقل از خبرگزاری تسنیم، یحیی آل اسحاق با اشاره به اینکه آنچه برای بانک مرکزی اهمیت دارد، بازگشت ارز حاصل از صادرات به کشور است، گفت: این موضع کاملا درست است زیرا آنچه در کشور به عنوان ارزش افزوده ایجاد می شود، ارز است و حق نیز بر این است این ارز باید به چرخه اقتصاد بازگردد تا زمینه ساز تولید و صادرات شود.

وی درباره انتقادها به تصمیم بانک مرکزی مبنی بر بازگشت ارز صادرات بیان کرد: انتقادها درباره نحوه برگشت پول و ارز است یعنی بعضی ها فرصت زمانی آن را اندک می دانند و برخی دیگر نرخ آن را زیاد عنوان می کنند، همچنین برخی واردکنندگان، تشویق های بانک مرکزی را مطابق با واقعیت نمی دانند.

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق درباره استدلال صادرکنندگان بیان کرد: صادرکنندگان اعلام می کنند محصولات شان را بر اساس ارز آزاد تولید می کنند یعنی مجموعه مواد اولیه و دستمزد را به وسیله ارز آزاد محاسبه می کنند در حالی که دولت اعلام کرده است برای قطعات ماشین آلات و مواد اولیه، ارز نیمایی اختصاص داده است.

وی اشاره کرد: صادرکنندگان معتقد هستند نحوه ثبت سفارش و بروکراسی و نقل و انتقال ارز از طریق بانک های مختلف زمان زیادی می برد و به همین دلیل ناچار هستیم از ارز آزاد استفاده کنند.

آل اسحاق با اشاره به بازار عراق گفت: در 9 ماه امسال حدود هفت میلیارد دلار صادرات به این کشور داشته ایم و احتمالا تا پایان سال به 11 الی 13 میلیارد دلار می رسد، البته تعدادی از صادرکنندگان به ریال صادرات را انجام می دهند یعنی عراقی ها به در کارخانه می آیند و به ریال خریدهایشان را انجام می دهند.

وی بیان کرد: اگر هدف اصلی بانک مرکزی این است که پول ناشی از صادرات به چرخه اقتصادی بازگردد لازم است ارز را بر اساس نه نیما و نه بازار ارز و بر اساس سنا حساب کنند و این با واقعیت ها سازگار است و حداقل در مورد بازار عراق با این کار، می توان ارز را بازگردانیم.

به گزارش تسنیم پیش تر رئیس اتاق مشترک ایران و چین در واکنش به تصمیم اخیر بانک مرکزی تحت عنوان مشوق‌های بازگشت ارز صادرات برای صادرکنندگان، با انتقاد از سیاست‌های ارزی کشور گفته بود: این چه مشوقی است؟ شما نگاه کنید و بگویید چه ارزشی دارد؟ متاسفانه اقدامات بانک مرکزی در این حوزه ندانم کاری است و راه‌اندازی سامانه نیما از سوی بانک مرکزی باعث شده صادرات در کشور قفل شود.

Sorry - Comments are closed