صادرات یک میلیارد دلاری کالا از استان کردستان به خارج از کشور

مدیرکل گمرکات کردستان گفت: در ۱۱ ماهه امسال یک‌میلیارد و ۶۵۰ میلیون و ۸۰۸ هزار و ۶۸۴ دلار کالا از گمرکات استان به خارج از کشور صادر شده است.

باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج به نقل از روابط‌ عمومی گمرک نوشت: بختیار رحمانی‌پور گفت: میزان صادرات کالا در ۱۱ ماهه امسال از طریق گمرکات کردستان، یک‌میلیارد و ۶۵۰ میلیون و ۸۰۸ هزار و ۶۸۴ دلار به وزن یک‌میلیون و ۷۷۸ هزار و ۶۳ تن کالا بوده است.

وی افزود: حدود ۶۰ درصد از این میزان صادرات مربوط به کالا‌های اظهارشده در گمرکات استان به ارزش ۹۹۸ میلیون دلار و ۴۰ درصد مربوط به کالا‌های اظهار شده در سایر گمرکاتی بوده که از مرز‌های کردستان به کشور عراق صادر شده است.

مدیرکل گمرکات استان کردستان اعلام کرد: میزان صادرات کالا در ۱۱ ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته از لحاظ وزنی ۴۴ درصد و از نظر ارزشی ۷۵ درصد رشد داشته است.

وی ادامه داد: از ابتدای سال‌جاری تا پایان بهمن‌ماه ۵۳۱ میلیون تن محصولات کشاورزی به ارزش بیش از ۴۸۲ میلیون دلار از گمرکات استان کردستان به کشور عراق صادر شده است.

رحمانی‌پور افزود: عمده کالا‌های صادراتی از گمرکات استان شامل سبزی و نباتات به ارزش ۲۱۴ میلیون دلار، میوه‌های خوراکی به ارزش ۱۵۷ میلیون دلار، مصنوعات پلاستیکی به ارزش ۱۱۷ میلیون دلار و مصنوعات چدن و فولاد به ارزش ۴۶ میلیون دلار و ماهی و آبزیان به ارزش ۴۵ میلیون دلار بوده است.

وی اظهار کرد: در ۱۱ ماهه نخست امسال ارزش کالا‌های واردشده ۴۰ میلیون و ۷۷۳ هزار و ۷۶۱ دلار به وزن ۱۱ هزار و ۳۱۶ تن بوده که این مقدار نسبت به مدت مشابه سال گذشته از لحاظ ارزشی و وزنی به‌ترتیب ۳۸ و ۸۲ درصد کاهش داشته است.

مدیرکل گمرکات استان کردستان گفت: مهمترین اقلام وارداتی در این مدت مذکور شامل ماشین‌آلات و وسایل مکانیکی به ارزش ۲۶ میلیون دلار، مصنوعات آلومینیوم به ارزش ۵ میلیون دلار، ماشین‌آلات و دستگاه‌های برقی به ارزش ۳ میلیون دلار، وسایل نقلیه زمینی به ارزش ۳ میلیون دلار و مواد پلاستیکی به ارزش یک میلیون دلار بوده است.

وی یادآور شد: درآمد گمرکات استان کردستان در ۱۱ ماهه امسال ۵۵۴ میلیارد و ۸۷۶ میلیون و ۷۷ هزار و ۳۹۹ ریال بوده که این مقدار نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۴۸ درصد رشد داشته است.

مدیرکل گمرکات کردستان از رشد ۴ درصدی ترانزیت خارجی مقصد از تنها مرز ترانزیتی استان و کسب رتبه دوم کشوری این مرز خبر داد و خاطرنشان کرد: در ۱۱ ماهه نخست سال‌جاری یک‌میلیون و ۸۵۸ هزار تن کالا به ارزش ۴ میلیارد و ۴۴۸ میلیون و ۳۸۳ دلار ترانزیت از مرز باشماق انجام شده که از لحاظ ارزشی ۲۹۱ و وزنی ۴۸۵ درصد رشد داشته است.

رحمانی‌پور با بیان اینکه در ۱۱ ماهه نخست امسال ۳۱۴ هزار و ۶۱۸ مسافر ورودی و ۳۲۶ هزار و ۵۲۱ مسافر خروجی از تنها مرز مسافری استان تردد کرده‌اند، گفت: این میزان تردد نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد ۱۹ درصدی مسافرین خروجی و ۲۰ درصدی مسافرین ورودی را نشان می‌دهد.

Sorry - Comments are closed