سفیر چین: تبادل تجاری با عراق به 30 میلیارد دلار رسید

سفیر چین در بغداد گفت که ارزش تبادل تجاری میان دو کشور به 30 میلیارد دلار رسیده است.

به نقل از خبرگزاری ایرنا، «چانگ تاو» یکشنبه در اظهاراتی به روزنامه شبه دولتی «الصباح» چاپ بغداد گفته است که عراق به عنوان دومین کشور بزرگ صادرکننده نفت به چین سالانه به طور میانگین به ارزش 20 میلیارد دلار، نفت به چین صادر می کند.

وی خاطرنشان ساخته است که حجم تبادلات تجاری سالانه بین چین و عراق به میزان 10 درصد رو به رشد بوده است به نحوی که حجم تبادلات اقتصادی سالانه دو کشور در سال گذشته به 30 میلیارد دلار رسیده است.

وی اضافه کرده است که چین دومین شریک بزرگ تجاری عراق و عراق دومین صادرکننده نفتی و چهارمین شریک بزرگ تجاری چین در منطقه خاورمیانه است.

به گفته وی، عراق سالانه به ارزش 7 میلیارد و 900 میلیون دلار انواع کالا از چین وارد و در مقابل، پکن نیز در عملیات بازسازی عراق نقش فعالی ایفا می کند.

وی با اشاره به برنامه چین برای اعطای روادید بیشتر به شهروندان عراقی گفته است که در حال حاضر به طور میانگین سالانه 20 هزار روادید سفر به چنین به سرمایه داران و فعالان اقتصادی و دانشجویان عراق اعطا می کند.

سفیر چین در بغداد از برنامه دولت اش اعطای روادید گردشگری به شهروندان عراقی برای سفر به چین اعلام کرده است.
چین از جمله کشورهایی است که دولت های بعد از سقوط رژیم صدام در بهار 2003 تا به امروز، همواره کوشیده اند که روابط عراق را با آن تقویت کنند و در مقابل پکن نیز همواره از توسعه روابط خود با بغداد استقبال کرده است.

یکی از طرح های مهم اقتصادی که عراق امیدوار است در آن سهیم باشد، طرح راه ابریشم است که دولت چین اعلام کرده است.

با وجود این به نظر می رسد که جنگ اقتصادی آمریکا و چین در برهه کنونی و قبل از آن از یکسو و تلاش واشنگتن برای تسلط بر مقدرات عراق از سوی دیگر، از توسعه روابط مورد انتظار مسوولان دو کشور بین بغداد و پکن تاکنون جلوگیری کرده است.

Sorry - Comments are closed