محدودیتی در تعامل تجاری ایران و عراق بوجود نیامده است

رایزن بازرگانی ایران در عراق گفت: اراده جمهوری اسلامی ایران و عراق، تحکیم و توسعه بیش از پیش روابط تجاری است و بر همین اساس هیچ گونه محدودیت جدیدی در روابط تجاری بین دو کشور ایجاد نشده است.

به نقل از خبرگزاری ایرنا، «ناصر بهزاد» روز دوشنبه با بیان این مطلب افزود که از ابتدای سال 98 به دلیل تعطیلات نوروزی و حوادث سیلاب ها در داخل کشور، کاهش مختصری در روند صادرات ایران به عراق طی ماه فروردین ماه ایجاد شد اما روند تجاری بین دو کشور مجددا روبه رشد گذشته به نحوی که انتظار می رود این رشد در اردیبهشت ماه دو برابر ماه قبل باشد.

رایزن بازرگانی ایران در عراق همچنین با اشاره به وضعیت صادرات قطعی کالای غیر نفتی ایران به عراق افزود: در حال حاضر عراق رکورددار تجارت با ایران در بین کشورهای همسایه است.

به گفته وی، درسال 97 صادرات ایران به عراق با 49% افزایش وزنی و 37% افزایش ارزشی مواجه بوده که در بین مقاصد هدف صادراتی ایران این موازنه با رشد مثبت صرفا در خصوص عراق اتفاق افتاده است.

وی خاطرنشان ساخت که بررسی آمار 20 مقصد بزرگ صادرات کالای ایرانی که تقریبا %90 ارزش واردات و صادرات غیر نفتی ایرانی را شامل می شود نشان می دهد کشور عراق بیشترین نرخ رشد را در بین مقاصد صادرات ایران داشته است.

بهزاد در خصوص پاره ای محدودیت هایی که عراق بر واردات کالاهای ایرانی هر از چندی اعمال می کند گفت که این موضوع به هیچ عنوان صحت ندارد.

وی اضافه کرد که عراق بنابر ضوابط خود برای همه کشورها ممنوعیت ورود برخی از کالاها را اعلام می کند.

به گفته وی، برخی کالاها که قبلا ورود آن از مرزهای تحت اشراف حکومت مرکزی عراق ممنوع می شد، بازرگانان از طریق مرزهای اقلیم کردستان عراق به شکل های مختلف و با تعرفه ای کمتر به عراق صادر می کردند.

وی اضافه کرد که با تصمیمات «کمیته یکنواختی رویه های مرزی عراق» که مرزهای اقلیم کردستان عراق را نیز شامل می شود، جلوی این کار گرفته شده است.

بهزاد از آمادگی هیاتی بلند پایه از تجار و بازرگانان بخش خصوصی عراق برای سفر به ایران جهت شناسایی روش های ممکن به منظور تحقق تجارت 20 میلیارد دلاری بین دو کشور خبر داد.

وی افزود: بزودی کمیته مشترک همکاری های بازرگانی دو کشور با حضور مقامات ایران وعراق برای افزایش سطح همکاری های تجاری صنعتی وتسهیل روابط دوجانبه تشکیل می شود.

Sorry - Comments are closed