فعال شدن طرح‌های مهندسی ایران در عراق

دبیر کل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق از فعال شدن حدود ۳ میلیارد دلار طرح‌های خدمات فنی و مهندسی پیمانکاران ایران در عراق خبر داد.

به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، سیدحمید حسینی در حاشیه نشست ماهانه اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق که با حضور مدیر عامل صندوق ضمانت صادرات برگزار شد با اشاره به برنامه‌ریزی‌های کلان دولت عراق برای توسعه اقتصادی این کشور، افزود: بر اساس آنچه بغداد حدود ۱۰ روز قبل به ما اعلام کرده، این کشور از پیگیری طرح‌های نیمه‌تمامی که از سوی ایرانی‌ها دنبال می‌شد، استقبال کرده و برای پرداخت هزینه‌ها و صورت‌حساب‌ها اقدامات لازم را در دستور کار قرار داده است.

وی اضافه کرد: ما در این حوزه از سال‌های قبل بیش از چهار میلیارد دلار قرارداد با عراق داشته‌ایم که پیش از این، حدود یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار آن در دست اجرا بوده که امیدواریم با پیگیری‌های دولت عراق رقم باقی‌مانده نیز به مرحله اجرا برسد.
دبیر کل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق با بیان این‌که تعداد قابل توجهی طرح خدمات فنی و مهندسی در عراق کلید می‌خورد که پیمانکاران ایرانی می‌توانند آن‌ها را اجرایی کنند، گفت: امسال با توجه به افزایش بودجه عمرانی عراق این کشور در حوزه خدمات فنی و مهندسی از ایران، پیمانکار و مجری طرح خواهد خواست. علاوه بر این در بسیاری از شهر‌های عراق مانند بصره نیز بسیاری از طرح‌های جدید در صف اجرا است که می‌تواند برای شرکت‌های ایرانی فرصتی مطلوب به شمار رود.

حسینی درباره حجم و ارزش صادرات به عراق نیز گفت: آمار‌های سال گذشته ما نشان می‌داد که ما به طور میانگین روزانه ۲۰ میلیون دلار کالا به عراق صادر کرده‌ایم. از ابتدای امسال نیز با وجود تمام مشکلات تقریباً این آمار حفظ شده و امیدواریم در ماه‌های پیش‌رو نیز همین روند ادامه پیدا کند.
وی افزود: در فروردین، فعالان اقتصادی ایران ۳۸۰ میلیون دلار کالا به عراق صادر کرده‌اند که با توجه به کاهش عملکرد‌های اقتصادی در فروردین هر سال و هم‌چنین حادثه تلخ سیل اخیر، عملکرد قابل قبولی به شمار می‌رود.
دبیر کل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق اضافه کرد: در اردیبهشت صادرات کالا‌های ایرانی از حدود ۵۵۰ میلیون دلار عبور کرده و امیدواریم که عقب افتادگی فروردین به زودی جبران شود.
حسینی اضافه کرد: با وجود تحریم‌ها و محدودیت‌های اقتصادی از ابتدای امسال تاکنون صادرکنندگان ایرانی به عراق ۹۶۵ میلیون دلار صادرات داشته‌اند.
دبیر کل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق با اشاره به پیگیری‌های اتاق بازرگانی ایران و عراق برای برطرف شدن مشکلات صادرکنندگان گفت: بانک مرکزی از ۱۳ اسفند سال قبل دستورالعملی را به سه بانک ارائه کرد تا آن‌ها در ازای دریافت دینار از صادرکنندگان در عراق، معادل ریالی آن را پرداخت کنند. اجرای این مصوبه به امسال رسیده و بانک مرکزی به منظور تسهیل شرایط دو بانک دیگر را نیز وارد این فرآیند کرده است. هم‌چنین بحث معرفی صرافی‌هایی به همین منظور دنبال می‌شود که شاید در آینده نزدیک به نتیجه برسد و فعالان اقتصادی بتوانند در ازای پرداخت دینار به آنها، ریال در ایران دریافت کنند.

Sorry - Comments are closed