فعالیت دوباره کارگران ایرانی در بازارچه سومار و بازگشایی این مرز

بدنبال وقفه یک هفته ای در فعالیت بازارچه سومار، نشست پنج ساعته مسئولان سیاسی، امنیتی و اقتصادی ایران و عراق عصر یکشنبه در مرز مندلی سومار منجر به حل و فصل مشکلات موجود بر سر راه فعالیت این بازارچه شد.

به نقل از خبرگزاری ایرنا، رئیس کل مرزهای رسمی و گمرکات کشور عراق در گفت و گویی با اشاره به وجود هم افزایی و همکاری بین ۲ طرف از حل و فصل برخی مشکلات موجود در نحوه صادرات کالا از طریق بازارچه سومار خبر داد و گفت: در نشستی که امروز داشتیم بگونه ای تصمیم گیری شد که رضایت ۲ طرف تامین شود و قرار شد کامیون ها و کارگران هر ۲ کشور به نسبت برابر از منافع بازارچه برخوردار شوند.

«کاظم العقابی» گفت: به همه مرزهای رسمی و بازارچه های کشور عراق دستور داده است تا در راستای ممانعت از هرگونه وقفه در روند مبادلات کالا بصورت مستمر با مقامات ایرانی جلسات هم افزایی برای حل و فصل مسائل و مشکلات را داشته باشند.

مدیرکل مرزهای رسمی وزارت کشور نیز از رسمی شدن مرز سومار تا سه ماه آینده خبر داد و گفت: سومار برای ایران و عراق یک مرز راهبردی و مهم محسوب می شود و مقدمات این طرح نهایی شده و بزودی با رسمی شدن این مرز مبادلات کالا بصورت ترانزیت و رسمی انجام خواهد شد و زمینه تردد مسافر و زوار از این مرز نیز محقق می شود.

 شهریار حیدری افزود: با توجه به اینکه در صادرات کالا از مرز سومار در چند روز گذشته وقفه ای ایجاد شده بود در نشست مشترک با حضور هیاتهای ۲ طرف امروز توافقات مشترکی صورت گرفت تا عوامل دخیل در امر صادرات از هر ۲ کشور بصورت منفک و برابر از حقوق قانونی خود برخوردار شوند.

حیدری گفت: هدف هر ۲ کشور استفاده بهینه از ظرفیت های مرزها است و قرار شد در جهت تسهیل در مبادلات تجاری،  منبعد نشست های مشترک گمرکات ۲ کشور بصورت مستمر برگزار شود تا هرگونه مشکل موجود به روز در محل حل و فصل گردد و به طور قطع با کارکردهای مشترک روابط ۲ کشور رو به توسعه خواهد بود.

اواخر هفته گذشته مسوولان عراقی از فعالیت کارگران ایرانی در بخشی از بازارچه ممانعت کرده بودند که این امر منجر به تعطیلی این بازارچه شد.

طی ۲ ماه گذشته از سال جاری ۱۵۵ میلیون دلار کالا با وزن ۱۴۵ هزار تن و توسط هفت هزار دستگاه کامیون به عراق صادر شده که نسبت به مدت مشابه پارسال ۹ درصد رشد داشته است.

همچنین پارسال در مجموع یک میلیون و ۱۳۸ هزار تن کالا به ارزش یک میلیارد و ۲۴۲ دلار از بازارچه مرزی سومار به عراق صادر شد.

فاصله سومار در نوار مرزی جمهوری اسلامی ایران با شهر مندلی عراق ۱۵ کیلومتر است.

بخش سومار در فاصله ۹۰ کیلومتری شهر قصرشیرین واقع شده است و با عراق ۸۶ کیلومتر مرز مشترک دارد.

این بخش دارای ۲ شهر سومار و نفت شهر و ۱۳ روستاست.

قصرشیرین در غرب کرمانشاه با بیش از ۲۷ هزار تن جمعیت دارای ۱۸۶ کیلومتر مرز با عراق است.

بازارچه سومار در فاصله پنج کیلومتری شهر قرار دارد و فاصله این شهر با گیلانغرب ۶۷ کیلومتر است.

در آن سوی مرز و در عراق، نزدیک ترین شهر به سومار، شهر مندلی از توابع فرمانداری بلدروز است.

بازارچه مرزی سومار فاصله حمل کالا را به بغداد کوتاهتر کرده است و اکنون عمده کالا از این معبر به استان های شرقی عراق صادر می شود.

Sorry - Comments are closed