تقویت رایزنان بازرگانی در کشورهای همسایه/ رایزنان ایران در عراق به ۳ نفر می‌رسد

سرپرست سازمان توسعه تجارت با اشاره به تمرکز این سازمان بر کشورهای همسایه به‌جای اعزام رایزنان بازرگانی به کشورهای دور گفت: در حال حاضر تعداد رایزنان بازرگانی ایران در عراق ۲ نفر است و به‌زودی سومین رایزن بازرگانی به منطقه سلیمانیه عراق اعزام می‌شود.

به نقل از خبرگزاری تسنیم، محمدرضا مودودی با اشاره به برنامه سازمان توسعه تجارت برای تقویت رایزنان بازرگانی در 15 کشور همسایه اظهار کرد: با توجه به جهت‌گیری سازمان توسعه تجارت برای تمرکز بر کشورهای همسایه، به‌جای اعزام رایزنان بازرگانی به کشورهای دور، تقویت رایزنان در کشورهای همسایه در دستور کار قرار گرفته است.

سرپرست سازمان توسعه تجارت ادامه داد: در حال حاضر تعداد رایزنان بازرگانی ایران در عراق 2 نفر است و به‌زودی سومین رایزن بازرگانی به منطقه سلیمانیه عراق اعزام می‌شود و همچنین رایزنان بازرگانی ما در دو شهر هرات و کابل در افغانستان نیز فعال‌تر خواهند شد.

سرپرست سازمان توسعه تجارت خاطرنشان کرد: یکی از برنامه‌های ما برای حل کسری بودجه، اصلاح آیین‌نامه‌هاست تا بتوانیم درصدی از بودجه‌های دستگاه‌های مختلف را برای جبران کسری بودجه و تأمین هزینه اعزام رایزنان بازرگانی به‌کاربگیریم.

وی در پاسخ به این سؤال که چرا سازمان توسعه تجارت از ظرفیت اتاق بازرگانی ایران برای فعالسازی رایزنان بازرگانی استفاده نمی‌کند گفت: بر اساس قانون ما چنین مجوزی را نداریم ولی به اتاق بازرگانی پیشنهاد داده‌ایم تا با استفاده از منابع خودشان، دفاتر اتاق‌های بازرگانی را در کشورهای همسایه و هدف فعال کنند.

به گزارش تسنیم،‌ در سال 97 به‌دنبال بحران ارزی و 3برابر شدن قیمت یورو، سازمان توسعه تجارت با کسری شدید بودجه برای اعزام و ادامه فعالیت رایزنان بازرگانی در کشور مواجه شد و به‌گفته سرپرست این سازمان، کسری بودجه چند 10 میلیارد تومانی باعث شد تا فعالیت تعداد قابل توجهی از رایزنان بازرگانی متوقف شود.

به‌گفته وی، تعداد رایزنان بازرگانی در سال گذشته از 21 نفر به 8 نفر رسید و البته قرار است امسال با تأمین بودجه مورد نظر در این بخش، تعداد رایزنان بازرگانی کشورمان در کشورهای مختلف و علی‌الخصوص کشورهای همسایه افزایش یابد و این تعداد به 16 رایزن برسد.

بر اساس اعلام سرپرست سازمان توسعه تجارت، برای به‌کارگیری هر رایزن بازرگانی در کشورهای دیگر با احتساب هزینه دفتر، حقوق و هزینه کارمندان محلی، به‌طور میانگین ماهانه 10 هزار دلار نیاز است که سالانه رقمی بالغ بر 120 هزار دلار خواهد شد و این یعنی بودجه 1.5 میلیارد تومانی سالانه برای هر رایزن بازرگانی.

Sorry - Comments are closed