ایجاد بازارچه‌های مرزی فرصتی برای گسترش مبادلات تجاری و امنیت پایدار است

به نقل از خبرگزاری ایرنا، استاندار کرمانشاه گفت: ایجاد بازارچه‌های مرزی رسمی فرصتی برای رونق معیشت مرزنشینان و گسترش مبادلات تجاری است که امنیت پایدار، اشتغالزایی و درآمدزایی را به همراه دارد.

هوشنگ بازوند روز سه شنبه در نشست هماهنگی برای بازگشایی بازارچه «تیله کو» که با حضور حیدری نماینده مردم سرپل ذهاب، قصرشیرین و گیلانغرب در مجلس شورای اسلامی، نمایندگان اقتصادی و مسوولین اتاق بازرگانی اقلیم برگزار شد؛ اظهار داشت: باتوجه به موقعیت مناسب مرز تیله کو برای توسعه تجارت و مبادلات مرزی اقدامات لازم برای اجرای زیرساخت های تجاری انجام شده است.
نماینده عالی دولت در استان افزود: با بازگشایی بازارچه تیله کو بار ترافیکی مرز پرویزخان به عنوان یکی از مرزهای پیشرو و فعال در امر صادرات کالا و شاهراه اقتصادی کاهش یافته و سبب تسهیل و تسریع در انجام فرآیندهای تجارت می شود که خوشبختانه تاسیسات آب و برق و ابنیه های گمرکی و انتظامی، باراندازها، فیبر نوری، باسکول و ساختمان اداری این بازارچه آماده شده است.
بازوند با بیان اینکه بازگشایی تیله کو یکی از مطالبات جدی مردم منطقه است؛ گفت: هفته آینده کارگروه ویژه مرزها تشکیل و گمرک، مرزبانی و سایر نهادهای مرتبط نیز ظرف مدت یک هفته در بازارچه مستقر خواهند شد.
وی خاطرنشان ساخت: دستگاه های اجرایی مکلفند زیرساخت ها را تکمیل نمایند و اقلیم هم سازو کارهای تکمیل تاسیسات و زیرساخت ها را پیگیری و تا ۲۰ شهریور اجرا نمایند تا در بازگشایی این بازارچه تسریع لازم صورت گیرد.
تراکم جمعیت مرزنشینان و حضور بازرگانان، تاجران و پیله وران منطقه با بیش از هشت شرکت تعاونی با جمعیت ۲۸ هزار نفری مرزنشینان تا شعاع ۲۰ کیلومتر مرز، اهمیت بازگشایی بازارچه مرزی تیله کو را ۲ چندان کرده است.
مرز تیله کو در شهرستان سرپل ذهاب هم مرز با منطقه گرمیان اقلیم کردستان عراق است که قرار است بازارچه ای مرزی در این منطقه به منظور انجام فعالیت های اقتصادی و تجاری میان ایران و عراق راه اندازی شود.
شهرستان سرپل ذهاب در غرب کرمانشاه بیش از ۹۰ هزار تن جمعیت و ۴۸ کیلومتر مرز با عراق دارد.
استان کرمانشاه با ۳۷۱ کیلومتر مرز دارای ۲ مرز رسمی و ۶ بازارچه مرزی است.

Sorry - Comments are closed