صادرات ۱.۱ میلیون تن صیفی جات در ۵ ماهه ابتدای سال

لطیفی از صادرات بیش از یک میلیون و ۹۴ هزار و ۵۳۹ تن انواع صیفی جات به ارزش ۲۴۱ میلیون و ۱۶۷ هزارو ۵۱۲ دلار در ۵ ماهه اول امسال خبر داد.

به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، سید روح اله لطیفی، سخنگوی گمرک گفت: ایران به دلیل داشتن آب و هوای متنوع، یکی از بزرگترین تولید کننده‌های صیفی جات در جهان شناخته می‌شود. ایران پنجمین کشور صادر کننده صیفی جات در جهان و اولین کشور در خاور میانه است و بیشتر کشور‌های اطراف ایران مصرف کننده صیفی جات هستند.

همچنین تقریبا بیش از ۳ میلیارد دلار میزان تجارت صیفی جات سالانه در کل جهان است که صادرات ۲۴۱ میلیون دلاری ایران در پنج ماه نخست امسال می‌تواند با برنامه ریزی، مدیریت صادرات، بسته بندی مناسب و استفاده از حمل ونقل مناسب و محل نگهداری استاندارد، افزایش چشم گیری بیابد.

لطیفی باتشریح میزان صادرات صیفی جات افزود: البته طیف محصولات صیفی بسیار متنوع است وشامل هندوانه، خربزه، طالبی، گرمک، کدو، بادمجان، فلفل، کلم، ذرت، کرفس، باقلا، لوبیا سبز، گوجه فرنگی انواع قارچ و. است که در ۵ ماه اول سال ۹۹ صادراتی بالغ بر یک میلیون و ۹۴ هزارو ۵۳۹ تن برابر با ۲۴۱ میلیون و ۱۶۷ هزارو ۵۱۲ دلار صورت گرفته است.

سخنگوی گمرک بیان کرد: ۳۷ کشور جهان مانند انگلستان، کانادا، استرالیا، بحرین، آذربایجان، آلمان، روسیه، مجارستان، قزاقستان، لهستان، کویت، امارات، قطر، ترکیه، نروژ، عمان، عراق و… مقاصد صادراتی صیفی جات ایران بودند.

دبیر شورای اطلاع رسانی گمرک در خصوص سه مقصد اول صادراتی صیفی جات ایران گفت: که در این میان اصلی‌ترین مقصد، عراق با بیش از ۱۰۹ میلیون و ۵۱۱ هزارو ۷۹۹ دلار بوده است. ضمن آنکه پس از عراق، کشور‌های امارات متحده عربی با ۵۳ میلیون و ۹۲۵ هزارو ۳۲۴ دلار و عمان با ۱۲ میلیون و ۸۶۱ هزارو ۱۱۰ دلار هستند. این در حالی است که در حال حاضر آلمان بزرگ‌ترین کشور وارد کننده صیفی جات در جهان است و بعد از آن روسیه، عراق و فرانسه، بلژیک، سوئد، استرالیا، ایتالیا، پاکستان، قطر، کویت، امارات، عمان، آذربایجان، ترکمستان، تاجیکستان و … جزو بزرگ‌ترین کشور‌های وارد کننده صیفی جات درجهان به حساب می‌آیند.

Sorry - Comments are closed