عراق با تبدیل «کیله» سردشت به گذرگاه رسمی موافقت نکرد؛ پیگیری‌ها ادامه می‌یابد

نماینده مردم پیرانشهر و سردشت در مجلس گفت: طرف عراقی در پاسخ به پیگیری‌های طرف ایرانی در یادداشتی به سفارت کشورمان در بغداد اعلام کرده که مرز کیله سردشت یک مرز غیررسمی بوده و تاکنون در عراق با تبدیل آن به گذرگاه رسمی موافقت نشده است.

به نقل از خبرگزاری تسنیم، کمال حسین‌پور با اشاره به سوال از وزیر امور خارجه در زمینه رسمی شدن مرز کیله سردشت اظهار داشت: با توجه به افزایش تعداد مرزهای رسمی، ورود و خروج کالا و مسافر با هدف رونق بخشیدن به صادرات در مناطق مرزی و ایجاد اشتغال و درآمدزایی برای مرزنشینان، وزارت امور خارجه در مذاکرات رسمی با طرف عراقی این مسئله را مورد پیگیری قرار داده است.

وی تصریح کرد: متعاقب مصوبه هیئت وزیران در تاریخ ۱۶ مرداد سال گذشته مرز کیله سردشت به عنوان یکی از راه های مجاز گمرکی برای ورود و خروج کالا و مسافر با عراق از سوی سفارت جمهوری اسلامی ایران در بغداد به طرف عراقی اعلام شد.

نماینده مردم پیرانشهر و سردشت در مجلس شورای اسلامی گفت: طرف عراقی در پاسخ به پیگیری‌های طرف ایرانی در یادداشتی به سفارت کشورمان در بغداد اعلام کرده که مرز کیله سردشت یک مرز غیررسمی بوده و تاکنون در عراق با تبدیل آن به گذرگاه رسمی موافقت نشده است. 

وی تاکید کرد: روند پیگیری موضوع از طریق مجاری دیپلماتیک تا حصول نتیجه ادامه دارد و امیدوار هستیم با تلاش‌هایی که صورت می‌گیرد، مراحل قانونی رسمی شدن این مرز در عراق نیز طی شده و شاهد گشایش آن باشیم.

حسین‌پور گفت: گمرک کیله سردشت می تواند فرصتی برای توسعه، شکوفایی و رونق اقتصادی غرب کشور باشد و از سوی دیگر می‌تواند مسیر توسعه صادرات و واردات را بیش از گذشته هموار و هزینه های حمل و نقل کالا را به شدت کاهش دهد.

Sorry - Comments are closed