صادرات بیش از ۱۰ میلیارد دلاری به کشورهای عربی همسایه

مدیرکل دفتر عربی و آفریقایی سازمان توسعه تجارت ایران گفت: مجموع صادرات غیرنفتی ایران در ۱۰ ماهه امسال نزدیک به ۲۸ میلیارد دلار برآورد شده که ۱۰ میلیارد و ۷۰۵ میلیون دلار از آن به کشورهای عربی همسایه بوده است.

خبرگزاری ایرنا به نقل از سازمان توسعه تجارت ایران نوشت: «فرزاد پیلتن» اظهار داشت: بررسی‌ها نشان می‌دهد که از مجموع ۲۸ میلیارد دلار صادرات ایران از ابتدای امسال تا پایان دی‌ماه، حدود ۲۶ میلیارد و ۱۴۶ میلیون دلار به ۲۰ کشور نخست هدف انجام شده است.

وی افزود: در این فهرست همانند دوره ۹ ماهه امسال، چین، عراق و امارات به ترتیب در رتبه‌های نخست تا سوم و کشورهای قزاقستان، کویت و غنا به جای کشورهای ونزوئلا، کویت و قزاقستان در رتبه‌های ۱۸ تا ۲۰ قرار گرفته‌اند.

مدیرکل دفتر عربی و آفریقایی سازمان توسعه تجارت ایران خاطرنشان‌کرد: پنج کشور عربی شامل عراق با حدود ۶ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار در رتبه دوم، امارات با نزدیک به سه میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار در رتبه سوم، عمان با دو پله صعود نسبت به آبان‌ماه با ۳۲۳ میلیون دلار در رتبه یازدهم، قطر با ۱۳۴ میلیون دلار در رتبه شانزدهم و کویت با ۱۲۵ میلیون دلار با حفظ رتبه نوزدهم قرار دارند.

وی تاکید کرد: سایر کشورهای عربی مانند عربستان، بحرین و یمن از حوزه خلیج فارس و سوریه، اردن و لبنان از حوزه خاورمیانه در فهرست ۲۰ کشور نخست صادراتی ایران در ۱۰ ماه قرار نگرفته‌اند.

 جایگاه کشورهای عربی در صادرات به کشورهای همسایه 

پیلتن گفت: بررسی آمارها نشان می‌دهد در مدت ۱۰ ماهه امسال نزدیک به ۱۶ میلیارد و ۶۴۶ میلیون دلار صادرات به ۱۵ کشور همسایه انجام شده که از این میزان سهم کشورهای عربی همسایه حدود ۱۰ میلیارد و ۷۰۵ میلیون دلار برآورد شده است.

وی افزود: در فهرست مذکور، همانند دوره ۹ ماهه امسال، همچنان کشورهای عراق و امارات در رتبه‌های نخست و دوم قرار دارند و کشور عمان با یک پله صعود در رتبه هفتم، قطر در رتبه دهم، کویت با ۱۲۵ میلیون دلار همچنان در رتبه دوزادهم و بحرین با ۶ میلیون دلار در رتبه چهاردهم قرار دارند.

مدیرکل دفتر عربی و آفریقایی سازمان توسعه تجارت ایران ادامه‌داد: عربستان نیز همانند دوره ۹ ماهه امسال، بدون هرگونه تبادل تجاری مستقیم میان دو کشور همچنان در آخرین جایگاه کشورهای همسایه قرار دارد.

پیلتن تاکید کرد: با توجه به تحولات اخیر بین‌المللی و منطقه‌ای ناشی از روی کار آمدن دولت جدید در آمریکا، کاهش نسبی فضای منفی ناشی از تحریم، کاهش محدودیت‌های ناشی از شیوع ویروس کرونا و از سرگیری مجدد رویدادها و ارتباطات تجاری با کشورهای عربی همسایه، انتظار می‌رود که فرایند صادرات کشور به این بازارها در ماه‌های پایانی سال روند صعودی خود را حفظ کنند.

به گزارش ایرنا، حجم تجارت خارجی ایران با کشورهای جهان در ۱۰ ماهه ۹۹ بیش از ۱۲۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تن به ارزش ۵۸ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار بود.

سهم صادرات از این میزان ۹۴ میلیون و ۵۴۱ هزار تن به ارزش ۲۸ میلیارد و ۶۳ میلیون دلار و سهم واردات ۲۸ میلیون و ۲۴۹ هزار تن به ارزش ۳۰میلیارد و ۶۳۹ میلیون دلار بود.

Sorry - Comments are closed