ضرورت تدوین سند توسعه تجارت استانی در عراق

2034485

رایزن بازرگانی ایران در عراق تاکید کرد: لازم است با توجه به اهمیت بازار عراق سندی برای توسعه تجارت استانی با این کشور تدوین شود.

به نقل از خبرگزاری ایسنا، عصر امروز در سازمان توسعه تجارت نشستی میان رییس این سازمان و رایزنان بازرگانی ایران در کشورهای مختلف برگزار شد.

ناصر بهزاد – رایزن بازرگانی ایران در عراق – در این نشست به ارائه توضیحاتی درباره بازار عراق پرداخت و با بیان اینکه این کشور دومین بازار صادراتی ایران به شمار می‌رود، گفت: طی سال‌های گذشته رشد خوبی در صدور کالاهای ایرانی به عراق را شاهد بوده‌ایم که تنوع کالاهای ایرانی بر این موضوع تاثیرگذار بوده است البته با این وجود رقابت میان ما و ترکیه و چین وجود داشته است.

وی بیان کرد: از سوی دیگر با توجه به محدودیت‌هایی که به واسطه حضور داعش در عراق وجود داشته ممکن است در منابع محدودیت‌هایی وجود داشته باشد اما در هر صورت از سوی آژانس‌های بین‌المللی حمایت خوبی از این کشور صورت می‌گیرد و فرصت مناسبی وجود دارد تا به توسعه صادرات به عراق بپردازیم.

بهزاد با اعلام تشکیل کمیته‌ای به نام پایش اقتصادی که به ریاست سفیر ایران در بغداد فعال شده، بیان کرد: برای اولین بار موضوع صادرات گاز ایران به عراق مورد توجه قرار گرفته و بر این اساس مدتی است روزانه 12 میلیون متر مکعب گاز به عراق صادر می‌شود که با توجه به تاسیسات فنی امکان افزایش سه برابری این رقم وجود دارد.

مجتبی خسروتاج – رییس سازمان توسعه تجارت – نیز در ارتباط با این موضوع، گفت: اکنون عراق از مهم‌ترین بازارهای هدف صادراتی ما به شمار می‌رود و در شش ماه اول سال جاری بیش از سه میلیارد دلار صادرات به این کشور همسایه صورت گرفته است.

وی بیان کرد: طی ماه‌های گذشته با توجه به شرایط خاصی که در این کشور وجود دارد امکان فعالیت و رقابت کشورهای رقیب ما کمتر شده است اما ایران همچنان توانسته است به نسبت رقبا سهم خوبی را از این بازار حفظ کند.

رییس سازمان توسعه و تجارت در عین حال بیان کرد: اکنون لازم است که افراد بیشتری در این حوزه به فعالیت بپردازند چرا که تنها برای صادرات یک قلم کالا مانند دارو حداقل تیمی چند نفره مورد نیاز است.

وی در عین حال تاکید کرد: لازم است در این کشور از حضور برخی مشاوران محلی برای بهبود شرایط صادرکنندگان ایران کمک گرفته شود.

Sorry - Comments are closed