راه اندازی خط جدید انتقال گاز با نگاه صادرات به عراق در دی ماه

مدیرعامل شرکت ملی گاز گفت: خط ششم انتقال گاز سراسری که علاوه بر تامین پایدار گاز مورد نیاز مناطق غرب و شمال غرب کشور، زمینه گسترش صادرات به عراق را نیز فراهم می کند در دی ماه به بهره برداری می رسد.

به نقل از خبرگزاری ایرنا، افزایش تولید گاز کشور از پارس جنوبی زمینه توسعه شتابان گازرسانی به مناطق مختلف کشور را فراهم کرده است.
با وجود اینکه ایران یکی از طولانی ترین شبکه های گازرسانی در دنیا را دارد اما همچنان شبکه گازرسانی کشور در حال توسعه است تا تامین گاز در همه مناطق به صورت پایدار فراهم شود.
هدف دیگر ایران از گسترش خطوط لوله انتقال گاز، بسترسازی برای صادرات گاز است، ایران با برخورداری از بزرگ ترین ذخایر گازی دنیا می تواند یکی از بزرگ ترین صادرکنندگان آن نیز شود.
اکنون گاز از طریق خط لوله به ترکیه و عراق صادر می شود که با هدف گسترش صادرات در آینده، خط لوله ششم سراسری ساخته شده است.
میزان صادرات گاز به عراق (بغداد) اکنون روزانه هفت تا 15 میلیون مترمعکب است که در صورت آغاز صادرات به بصره در مجموع میزان صادرات به روزانه 40 میلیون مترمکعب نیز افزایش خواهد یافت.
به گزارش شنبه تارنمای وزارت نفت، حمیدرضا عراقی مدیرعامل شرکت ملی گاز درباره راه‌اندازی خط لوله انتقال گاز ششم سراسری گفت: خط انتقال گاز ششم سراسری یکی از راهبردی‌ترین خطوط انتقال گاز در کشور است که اکنون روند پیشرفت آن، آخرین مراحل خود را طی می‌کند و در هفته نخست دی‌ماه به بهره‌برداری می‌رسد.
وی اضافه کرد: خط ششم سراسری که همسو با اهداف برنامه پنجم توسعه تعریف شده است، یکی از راهبردی‌ترین خطوط انتقال گاز کشور به طول یک‌هزار و 200 کیلومتر با قطر 56 اینچ است که وظیفه انتقال گازهای تولیدی در عسلویه به ظرفیت روزانه 110 میلیون متر مکعب را به استان های غرب و شمال‌غرب به عهده دارد و امکان سهولت در صادرات گاز به عراق را از مسیرهای شلمچه و نفت‌شهر فراهم می‌کند.
طول خط انتقال گاز ششم سراسری از اهواز تا دهگلان 600 کیلومتر است که در مسیر خود به تقاطع رودخانه پرآب کارون می‌رسد.
خط لوله انتقال گاز ششم سراسری پس از گذر از استان خوزستان، وظیفه انتقال گازهای تولیدی در عسلویه به ظرفیت روزانه 110 میلیون متر مکعب را به استان‌های غرب و شمال‌غرب برای مصارف خانگی، تجاری، صنعتی و غیره بر عهده دارد، ضمن آنکه این خط از مسیر های شلمچه و نفت شهر هم، امکان صادرات گاز به عراق را در شرایط مناسب‌تری مهیا می‌کند.
به گفته سعید توکلی، مدیرعامل شرکت انتقال گاز، با آغاز فعالیت خط لوله ششم سراسری انتقال گاز و تمهیدات در نظر گرفته شده، ظرفیت انتقال گاز در کشور به 750 میلیون مترمکعب در روز می‌رسد و از آن‌جا که راهگذر غرب (خطوط پنجم، ششم و نهم) برای سرشاخه‌های کردستان، کرمانشاه، همدان و صادرات به عراق اهمیت فراوانی دارد، بنابراین راه اندازی خط ششم سراسری برای تامین گاز منطقه غرب حیاتی است.

Sorry - Comments are closed