صادرات 20 تن ماهی از خراسان‌جنوبی به سلیمانیه عراق

مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی گفت: 700 واحد پرورش ماهی در استان فعالیت دارند که طی امسال از این واحدها پیش‌بینی‌شده تولید 1100 تنی داشته‌ایم.

به نقل از خبرگزاری ایسنا، «محمدمهدی سعیدی» اظهار کرد: حوزه فعالیت شیلات استان در بحث ماهی سردآبی شامل قزل‌آلا و ماهی گرم آبی شامل کپور، آمورو فیتوفاگ و انواع ماهی زینتی است.

وی افزود: 700 واحد پرورش ماهی در استان فعالیت دارند که طی امسال از این واحدها پیش‌بینی‌شده تولید 1100 تنی داشته باشیم و بیشترین تولید نزدیک به بیش از 900 تن از ماهی گرم آبی پیش‌بینی‌شده است.

مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی اظهار کرد: در بحث ماهی زینتی نیز حدود 800 هزار ماهی در استان نیز تولید می‌شود.

سعیدی خاطرنشان کرد: در بحث سایر آبزیان بسیاری از افراد نیز متقاضی احداث پرورش زالو هستند، اما پرورش زالو در داخل شهر ممنوع بوده و از حوزه شهری باید 200 متر فاصله داشته و نیازمند استعلامات خاص نیز است.

وی با اشاره به این‌که راه‌اندازی این کار باید به‌صورت صنعتی باشد، تصریح کرد: هم‌اکنون در خراسان‌جنوبی هیچ واحدی مجوز پرورش زالو از نظام‌مهندسی خراسان‌جنوبی ندارد و فعالیت در حیطه شهری مجاز نیست.

مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی یادآور شد: در بحث فرآوری پرورش ماهی دو برند در استان فعالیت دارند و در استان نیاز به واحدهای بیشتر نداریم.

سعیدی افزود: پرورش ماهی مزایای زیادی دارد که یکی از این مزایا تولید پروتئین، اشتغال‌زایی و تولید کود محلول در آب است.

وی گفت: در مزارع دارای استخر پرورش ماهی مصرف کود شیمیایی کمتر و محصول باکیفیت‌تری تولید می‌شود و با حذف برخی کود شیمیایی گام مؤثری برای تولید محصول سالم برداشته می‌شود.

مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی تصریح کرد: همه واحدهای آبزی‌پرور استان استخر دومنظوره هستند واحد تیپ مزرعه پرورش ماهی خاص در استان نداریم.

سعیدی با اشاره به این‌که از سال 90 تا 93 توزیع بچه ماهی گرم آبی به‌علت کمبود اعتبار در استان متوقف شد، ادامه داد: اعتبار سال 93 شیلات 163 میلیون تومان بود اما هم‌اکنون این اعتبارات به 500 میلیون تومان رسیده است.

وی افزود: از ابتدای سال 94 مجدد توزیع بچه ماهی گرم آبی از 200 هزار قطعه شروع و سال‌به‌سال نیز افزایش‌ یافته است.

مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی گفت: سال‌های گذشته محل توزیع و دپو بچه ماهی گرم آبی را نداشته‌ایم اما اکنون در قاین چند شرکت خصوصی کار توزیع بچه ماهی را برای استان و استان‌های هم‌جوار انجام می‌دهند.

سعیدی با اشاره به این‌که به استان‌های هم‌جوار صادرات ماهی گرم آبی را داشته‌ایم، تصریح کرد: هم‌چنین سال گذشته نیز حدود 20 تن به سلیمانیه عراق صادرات داشته‌ایم اما با توجه به مشکلات پیش‌آمده هم‌اکنون صادرات مقدور نیست.

Sorry - Comments are closed