دستاوردهای سفر هیأت بلند پایه تجاری ایران به عراق در حوزه دارو و درمان

کمیسیون گردشگری و سلامت اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق در تاریخ دوشنبه 10 اردیبهشت ماه سال جاری با حضور اکثریت اعضای این کمیسیون برگزار شد.

در ابتدای این جلسه دکتر “سید حمید حسینی” دبیر کل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق با تاکید بر اهمیت نظرات مشورتی کمیسیون ها، از هیات رئیسه و اعضای کمیسیون درخواست کرد تا برنامه و راهکار پیشنهادی خود جهت ورود جدی در بازار دارو و درمان عراق را اعلام نمایند.

دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق با بیان وجود برخی فرصتها در بازار عراق بیان داشت: هم اکنون امکان در اختیار گرفتن بیمارستان و تجهیز آن در برخی شهرهای عراق برای طرف های ایرانی مهیا است.

سید حمید حسینی از جمله وظایف اتاق در قبال اعضا را “نمایندگی اعضا”، “توانمندسازی اعضا” و “بازارسازی برای اعضا” برشمرد.

دکتر “محمد جهانگیری” رئیس کمیسیون گردشگری و سلامت نیز با ارائه گزارشی از سفر هيأت تجاری کشورمان به عراق و بیان دستاوردها در حوزه دارو و درمان، تنها راه موفقیت در بازار عراق را کار گروهی و مشترک برشمرد و عنوان داشت: در حوزه خدمات، می توان به نحو مطلوب در عراق فعالیت کرد.

وی با تاکید بر اینکه کمیسیون ها صرفا نقش هماهنگی و مشورتی دارند نه قانون گذاری، از اعضای کمیسیون درخواست کرد تا با فعالیت بیش از پیش، اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق و اعضا را در دستیابی به اهداف مدنظر در حوزه دارو و درمان در بازار عراق یاری نمایند.

در ادامه جلسه، آقای “جهانگیر” نائب رئیس این کمیسیون، به تشریح مذاکرات با طرف های عراقی در خصوص ثبت دارو پرداخت.

نائب رئیس کمیسیون گردشگری و سلامت در خصوص جلسه با دکتر “فائز” مدیرکل ثبت داروی وزارت بهداشت عراق، بیان داشت: در حال حاضر 105 قلم دارو از 18 شرکت فعال ایرانی در حال ثبت در عراق است.

دکتر جهانگیر افزود: توانستیم طرف عراقی را مجاب نماییم تا در خصوص جزئیات ثبت داروی شرکت های ایرانی و مراحل آن توضیحاتی ارائه نمایند و قول دادند تا پرونده هایی که مرحله کنترل کیفیت را گذراندند به زودی گواهی نامه ثبت برای آنان صادر شود.

وی ادامه داد: طرف عراقی تاکید کرد تا شرکت های دارویی ایرانی که در حال ثبت محصولات خود در عراق هستند بتوانند در مناقصات این کشور شرکت نمایند.

نائب رئیس کمیسیون گردشگری و سلامت خاطر نشان کرد: بر اساس قراردادی که با عراق داریم، شرکت های دارویی ایرانی جهت صادرات دارو به عراق، از داشتن گواهینامه های بین المللی مستثنی شده اند و در تلاش جهت تمدید این توافقنامه هستیم.

وی افزود: هم اکنون پیش نویس تفاهم نامه جدید جهت تمدید دو ساله آن تهیه شده است و به وزارت بهداشت عراق ارائه شده است.

Sorry - Comments are closed