عراق؛ با ایران یا با تحریم‌ها؟

مردم کشورمان در واکنش به اظهارنظرهایی ازاین‌دست باید به مواضع قابل‌تحسین دیگر جریان‌ها در عراق هم توجه کنند. نفوذ ایران در عراق و روابط استراتژیک ما با این کشور به‌گونه‌ای است که چنین اظهارنظرهایی خللی در روابط اقتصادی‌مان ایجاد نمی‌کند.


سیدحمید حسینی-دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق: در روزهای اخیر موضع‌گیری نخست‌وزیر عراق درباره اعمال تحریم‌ها و همراهی با امریکا برای افکار عمومی ایران مسئله شده است. این در حالی است که با توجه به نزدیک شدن به پایان دوره نخست‌وزیر حیدر عبادی نمی‌توان موضع‌گیری‌اش را مبنایی برای پیش‌بینی آینده قرار داد. از سوی دیگر موضع‌گیری نخست‌وزیر عراق از سوی عراقی‌ها محکوم شده است. رئیس‌جمهور عراق و وزارت امور خارجه این کشور نسبت به این موضع‌گیری واکنش نشان داده‌اند و همه احزاب و گروه‌ها در عراق موافق همراهی و همکاری این کشورها با امریکا در اعمال تحریم علیه ایران نیستند. گروه‌های مختلف و اثرگذار در عراق به‌خوبی می‌دانند که ایران در روزهای سخت مثل اشغال عراق از سوی ایالات‌متحده امریکا و فعالیت گروه تروریستی داعش در این کشور با مردم عراق همراهی کرده است. با توجه به این پیشینه مثبت حتی آقای عبادی هم به دنبال سفر به ایران و اصلاح این موضع است.

اظهارنظر حساسیت‌برانگیز بعدی مربوط به سخنگوی دولت عراق بود که ادعا کرده بود با ایران همکاری دلاری نخواهد داشت. این اظهارنظر هم جای تأمل دارد چراکه ما هیچ‌وقت با عراقی‌ها با ارز دلار کار نمی‌کردیم. به نظر من این نظرات در فضای عمومی برای سنجش مردم و گروه‌ها در عراق طرح می‌شود. درواقع گویندگان این نظرات می‌خواهند بدانند حرف‌هایشان در بین مردم و گروه‌ها طرفدار و خریداری دارد یا خیر؟ احتمال دیگر مربوط به  بازی‌های انتخاباتی است و شاید عبادی که شانسی برای نخست‌وزیری در دولت آینده ندارد و گزینه چهارم یا پنجم است، با چراغ سبزی به امریکایی‌ها تلاش کرده حمایت آن‌ها در انتخابات را جلب کند. به‌هرحال موضع‌گیری عبادی در عراق مقبول واقع نشده است و فضای مجازی و رسانه‌های عراق در حمایت از ایران قلم زده‌اند. جو نسبت به ایران مثبت است و حتی جریان صدر هم از ایران حمایت کرده است. مردم کشورمان در واکنش به اظهارنظرهایی ازاین‌دست باید به مواضع قابل‌تحسین دیگر جریان‌ها در عراق هم توجه کنند. نفوذ ایران در عراق و روابط استراتژیک ما با این کشور به‌گونه‌ای است که چنین اظهارنظرهایی خللی در روابط اقتصادی‌مان ایجاد نمی‌کند.

یک نکته حاشیه‌ای در روابط اقتصادی دو کشور که اخیرا مسئله‌ساز شد، قطع صادرات برق به عراق بود. در مورد مسئله قطع برق فضاسازی‌های علیه ایران انجام شده درحالی‌که ایران در قرارداد یادآور شده که برق در صورت مازاد به عراق صادر می‌شود. باوجود قطع صادرات برق ایران با صادرات گاز به این کشور به کمک نیروگاه‌های غیرفعال عراق آمده است و 600 مگاوات نیروگاه در بصره به مدار اضافه شده است. در اغتشاشات اخیر بصره دست بعثی ها، امارات متحده عربی و عربستان سعودی به‌وضوح دیده می‌شود. این کشورها به دلیل دیگر معادلات اقتصادی از جمله افزایش تولید نفت در عراق در تلاش برای برهم زدن فضای داخل این کشورند چراکه اگر عراق تولید نفت را به 7.5 میلیون بشکه برساند، نقش بارز عربستان در بازار جهانی نفت آسیب می‌بیند.

منبع: پایگاه اطلاع رسانی اتاق بازرگانی تهران

Sorry - Comments are closed