تمایل اقلیم کردستان به واردات کالاهای مرغوب برقی از ایران

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق کردستان گفت: مسئولان اقلیم کردستان عراق به ویژه استان سلیمانیه علاقه‌مند به ارتباط با صنعت برق ایران و استفاده از تجهیزات و دانش کشورمان در این زمینه هستند.

به نقل از خبرگزاری ایسنا، هیوا لهونیان در حاشیه نشست تخصصی مسئولان این شرکت با مدیرکل برق استان سلیمانیه عراق، به منظور تقویت همکاری‌ها در حوزه صنعت برق، اظهار کرد: طرف عراقی به کیفیت مطلوب کالا و تجهیزات برقی ایران کاملاً واقف بوده و تمایل به واردات کالاهای مرغوب برقی از ایران دارد.

وی با بیان اینکه کیفیت تجهیزات برقی ایران در منطقه کم نظیر است، افزود: مسئولان برق استان سلیمانیه عراق به این نتیجه رسیده‌اند که کیفیت کالاهای ایرانی در بیشتر زمینه‌ها مناسب و در حد استانداردهای بین المللی است.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق کردستان، با اشاره به اینکه در جلسه امروز ظرفیت‌ها و امکانات موجود در صنعت برق دو طرف مورد بررسی قرار گرفت، بیان کرد: در این نشست تاکید ما بیشتر بر صادرات انرژی به کردستان عراق است که در تفاهم نامه نهایی ذکر می‌شود.

لهونیان گفت: در فاز اول احتمالاً ۲۰۰ مگاوات برق به اقلیم کردستان و سلیمانیه صادر شود که امیدواریم در آینده و با ایجاد زیر ساخت‌ها و بسترهای لازم دو طرف، این میزان به ۶۰۰ و در نهایت ۹۰۰ مگاوات افزایش یابد.

وی بر توسعه روابط صنعت برق کردستان ایران و اقلیم کردستان عراق در زمینه استفاده از تجربیات، دانش و ظرفیت‌های دو طرف اشاره و عنوان کرد: تلاش ما این است که فعالیت‌های صنعت برق بیشتر به سمت اقتصادی کردن، کاهش هزینه‌ها، علمی و مهندسی شدن پیش برود.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق کردستان، ذکر کرد: در بخشی از همکاری‌ها نیاز به بسترسازی و آموزش و طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده قرار است اکیپ‌هایی از طرف کردستان عراق در زمینه پست‌های فوق توزیع و انتقال برای آموزش به ایران اعزام می‌شوند.

در ادامه سالار حسام الدین صالح، مدیرکل شرکت برق استان سلیمانیه عراق نیز بر تلاش برای ایجاد ارتباط بیشتر با صنعت برق ایران و استفاده از تجهیزات و تجربیات شرکت توزیع کردستان تاکید کرد.

وی خاطرنشان کرد: آمادگی داریم در همه زمینه‌ها از جمله خرید تجهیزات دریافت، خدمات مهندسی، آموزش و همچنین در حوزه استفاده و استقرار سیستم GIS با شرکت برق کردستان ارتباط داشته باشیم.

شرکت توزیع نیروی برق کردستان به ۶۳۷ هزار و ۵۳۰ مشترک خدمات می‌دهد و ۱۰۰ درصد جمعیت شهری و تمام روستاهای بالای ۱۰ خانوار از نعمت برق برخوردار هستند. در حال حاضر ظرفیت تولید برق در کردستان ۶۹۰ مگاوات است.

Sorry - Comments are closed