عراق برای نخستین بار جو صادر می کند

«محمد کریم»، وزیر کشاورزی عراق امروز (یکشنبه) اعلام کرد که کشورش پس از دهه ها برای نخستین بار آماده صادرات ۷۰۰ هزار تن محصول جو به خارج است.

به نقل از خبرگزاری ایرنا، کریم در اظهاراتی خبری اظهار کرد که تولید جو امسال بسیار بیشتر از نیاز داخلی بوده است و دولت به زودی مزایده ای برای صادرات این محصول برگزار خواهد کرد.
وی افزود که صادرات محصولات کشاورزی تنها از طریق شرکت های عراقی انجام خواهد شد و در مرحله نخست هفته آینده مزایده ای برای صادرات ۵۰ هزار تن ترتیب داده می شود.
وزیر کشاورزی عراق ادامه داد که جمهوری اسلامی ایران، عربستان و قطر اصلی ترین متقاضیان خرید محصول جو عراق به شمار می روند.
وی همچنین اعلام کرد که انبارها و سیلوهای وزارت کشاورزی بیش از پنج میلیون تُن گندم ذخیره کرده است.
کریم گفت که این میزان برداشت و ذخیره گندم، عراق را در تولید گندم خودکفا کرده و این در حالی است که دو سال پیش وارد کننده سه میلیون تن گندم بود.
وزارت کشاورزی عراق پیشتر در گزارشی اعلام کرد که این کشو برای نخستین بار پس از ۵۰ سال در تولید گندم به خودکفایی رسیده و از واردات این محصول بی‌نیاز شده است.
وزارت کشاورزی عراق از سال ۲۰۱۸ از بیم حوادث پیش‌بینی نشده که ممکن است منجر به بسته شدن مرزها شود، یک طرح راهبردی برای کاستن از واردات محصولات کشاورزی به اجرا گذاشت.
به گفته این وزارت، این طرح در این مدت منجر به بی‌نیازی عراق از واردات ۲۵ محصول کشاورزی به سبب خودکفایی در تولید این محصولات در کشور شده است.
بر اساس گزارش‌های رسمی وزارت برنامه‌ریزی عراق، این کشور در فصل کشاورزی ۲۰۱۹ – ۲۰۲۰ توانست چهار میلیون و ۵۰۰ هزار تن گندم از مزارع برداشت کند که افزایشی به میزان ۹۹.۴ درصد در مقایسه سال پیش از آن داشته است.
بر اساس این گزارش، میزان تولید جو عراق نیز در این فصل یک میلیون و ۵۱۹ هزار تن بوده در حالی که این مقدار در سال ۲۰۱۸ معادل ۱۹۱ هزار تن برآورد شده بود.

Sorry - Comments are closed