صادرات ۱۰۴ میلیون دلاری کالا در هفت ماه/عراق صدرنشین واردات کالاهای قم شد

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت قم میزان صادرات استان را به ارزش ۱۰۴ میلیون دلار و وزن ۹۲ هزار تن در هفت ماه گذشته دانست.

به نقل از خبرگزاری تسنیم، محمود سیجانی با اشاره به اهمیت صادرات با توجه به شیوع کرونا، از صدور ۱۱۷ کارت بازرگانی در بخش تولید و ۷۷ کارت بازرگانی در بخش تجاری تا پایان مهرماه خبر داد و اظهار داشت: در حال حاضر ۶۰۶ کارت بازرگانی در استان قم وجود داشته که ۴۷۷ فقره تولیدی و ۱۲۹ فقره تجاری است.

وی با بیان اینکه میزان صادرات کالاهای غیرنفتی از گمرکات استان در هفت‌ماهه به ارزش ۷۱ میلیون دلار و وزن ۵۹ هزار تن بوده است. ابراز کرد: میزان صادرات استان بر اساس میزان مبدأ تولید به ارزش ۱۰۴ میلیون دلار و وزن ۹۲ هزار تن بوده است .

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت قم افزود: عمده کالای صادراتی به ترتیب ارزش صادرات شامل مفتول مسی، مواد پلاستیکی، محصولات فلزی، ماشین‌آلات، وسایل مکانیکی، آلومینیوم و مصنوعات آن، سوخت‌ها و روغن‌های معدنی، کفش، محصولات شیمیایی آلی، چربی‌ها و روغن‌های گیاهی و حیوانی، الیاف پلی‌استر بوده است.

وی کشورهای هدف صادراتی از استان قم را نیز مورد توجه قرار داد و عنوان کرد: عراق، افغانستان، چین، ترکیه، امارات، هند، پاکستان، ازبکستان، آذربایجان، ارمنستان کشورهایی بوده‌اند که بیشترین صادرات از قم به این کشورها انجام‌شده است.

سیجانی با اشاره به میزان واردات استان قم در هفت ماه گذشته سال جاری تصریح کرد: میزان واردات در این هفت ماه به استان به  ارزش ۱۳۰ میلیون دلار و  وزن ۲۷٫۶  هزار تن  بوده است.

به گفته وی مهم‌ترین کالاهای وارداتی استان ماشین‌آلات، وسایل مکانیکی، قطعات منفصله ماشین‌آلات راهسازی، دستگاه‌های برقی و اجزاء و قطعات آن‌ها، الیاف سنتتیک یا مصنوعی غیر یکسره، وسایل نقلیه زمینی غیر از نواقل روی خط راه‌آهن یا تراموای، مواد پلاستیکی و اشیاء ساخته‌شده از این مواد، چای- ماته و ادویه، دستگاه‌های اپتیک، کنترل، دستگاه‌های طبی، فرآورده‌های آرایشی و بهداشتی، نیکل و مصنوعات از نیکل در این مدت بوده است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت قم ادامه داد: بیشترین حجم واردات به استان از کشورهای چین، ترکیه، امارات، ایتالیا، هند، عمان، اوکراین، ژاپن، عراق و فرانسه  بوده است.

Sorry - Comments are closed