نقش راهبردی سردار شهید سلیمانی در توسعه روابط اقتصادی ایران و عراق

دبیرکل سابق اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق با اشاره به نقش راهبردی سردار شهید سلیمانی در توسعه روابط اقتصادی ایران و عراق گفت: ایران و عراق در حال حاضر، ۱۰ گذرگاه رسمی دارند اما ترکیه بعد از ۴۰۰ سال حضور در عراق تا امسال فقط یک گذرگاه مشترک با عراق دارد.

به نقل از خبرگزاری تسنیم، حمید حسینی با بیان این که نقش سردار شهید سلیمانی در افزایش گذرگاه‌های تجاری و صادرات انرژی از ایران به عراق، بسیار پررنگ است افزود:​ مسئولیت پرونده کشور‌های منطقه برعهده سردار شهید سلیمانی بود و در روابط با کشور‌های همسایه خصوصاً در بحث عراق، افغانستان و سوریه هر اتفاقی که افتاده، نتیجه تلاش و برنامه ریزی شهید سلیمانی است.

وی اضافه کرد: ایران و عراق در حال حاضر، ۱۰ گذرگاه رسمی دارند که این در مقایسه با کشور‌های همسایه بی نظیر است چرا که ترکیه بعد از ۴۰۰ سال حضور در عراق تا امسال فقط یک گذرگاه مشترک با عراق دارد و عربستان پس از سال‌ها در همین یک ماه گذشته، توانست مرز عرعر با عراق را باز کند.

دبیرکل سابق اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق گفت: در حال حاضر کویت و اردن هم با یک مرز با عراق در ارتباط هستند، اما کشور ما از شلمچه، خرمشهر، چذابه، مهران، سومار، خسروی، ​ و چند گذرگاه دیگر ارتباط تجاری دارد.

حسینی افزود: نکته بسیار مهم این است که برای بازگشایی تک تک این گذرگاه‌ها تلاش‌ها و رایزنی‌های زیادی هم در داخل کشور و هم در داخل عراق شده است.

وی ادامه داد: سردار شهید سلیمانی با نگاه امنیتی و سیاسی که داشت به این نتیجه رسیده بود که برای گسترش روابط، نمی‌توان بر پایه سیاست تکیه کرد و باید روابط اقتصادی را هر چه بیشتر پایدار‌تر کرد.

دبیرکل سابق اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق گفت: باوجود اینکه آمریکایی‌ها تلاش‌های زیادی کردند تا روابط ایران و عراق را بر هم بزنند، اما فروش انرژی ما در بحث برق و گاز به عراق متوقف نشد و خود عراقی‌ها هم حاضر به مذاکره با آمریکایی‌ها برای قطع روابط اقتصادی با ایران نشدند.

حسینی افزود: یکی دیگر از کار‌های مهم سردار شهید سلیمانی که بسیار روابط ایران و عراق را متحول کرد ایجاد ستاد توسعه روابط اقتصادی ایران و عراق بود که در آن ستاد، همه مسائل اقتصادی ایران و عراق مورد حل و فصل قرار می‌گرفت.

وی گفت: سردار سلیمانی با ایجاد ستاد بازسازی عتبات در عراق، باعث شد تا روابط ایران و عراق بیش از گذشته مردمی‌تر شود و با برگزاری راهپیمایی اربعین، شاهکار بزرگ دیپلماسی عمومی را با درایت ستاد عتبات به خوبی برگزار کردند.

دبیرکل سابق اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق افزود: یک نکته بسیار مهم بعد از اشغال عراق این بود که پس از حمله آمریکایی ها، همه امکانات، ادارات و وزارتخانه‌های حکومتی عراق به دست آمریکایی‌ها افتاده بود و عملاً ایران نمی‌توانست هماهنگی‌های لازم را برای کار اقتصادی انجام دهد.

حسینی اضافه کرد: شهید سلیمانی با بینشی که داشت بازارچه‌های مرزی را در ۱۸ نقطه از مرز به راه انداخت به طوری که این بازارچه‌ها در خاک ایران بود و نیازی به ارتباط و مجوز از مراجع حکومتی عراق نداشت به همین دلیل تجار عراقی به راحتی و بدون روادید وارد این بازارچه‌ها شدند و توانستند کالا خرید و فروش کنند.

Sorry - Comments are closed