عراق به دنبال سرمایه‌گذاری ایران در بخش خودرو است/ تولید مشترک؛ بهترین شکل همکاری

رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق اظهار داشت: عراقی‌ها بیشتر به دنبال این هستند که همکاری مشترک خودرویی به شکل سرمایه‌گذاری در عراق باشد. البته امروز هم به مقدار محدود این اتفاق می‌افتد و بعضی محصولات ایران در عراق مونتاژ می‌شوند اما این بار به دنبال سرمایه‌گذاری در داخل عراق هستند.

به نقل از خبرگزاری ایلنا، یحیی آل اسحاق در مورد همکاری با عراق در حوزه خودرو که وزیر صمت در دیدار با وزیر تجارت عراق مطرح کرده بود، گفت: با توجه به جمعیت عراق یکی از  نیاز‌های این کشور خودرو است. خودروهای ایرانی در عراق بازار دارند و در حمل و نقل شهری و عمومی استفاده می‌شود و این همکاری می‌تواند بصورت تولید محصول مشترک یا به شکل واردات و صادرات باشد. البته موضوعاتی مانند قیمت‌گذاری، خدمات پس از فروش و قطعات مطرح است که با توجه به امکاناتی که ما در کشور داریم مثل نیروی انسانی، قطعه‌سازی و غیره امکان تامین این نیازها وجود دارد.

وی در ادامه افزود:‌ عراقی‌ها بیشتر به دنبال این هستد که این همکاری مشترک به شکل سرمایه‌گذاری در عراق باشد. البته امروز هم به مقدار محدود این اتفاق می‌افتد و بعضی محصولات در عراق مونتاژ می‌شوند اما این بار به دنبال سرمایه‌گذاری در داخل عراق هستند و به نظرم اقدام خوبی است. با توجه به تغییر خطوطی که اعمال می‌کنیم، احتمال سرمایه‌گذاری روی خطوط قدیمی وجود دارد ضمن اینکه سرمایه‌گذاری روی خطوط جدید نیز ممکن است.

رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه با توجه به تجربیات ناموفق مشابه در گذشته در سایر کشورها، آیا این همکاری به نتیجه می‌رسد یا خیر؟ اظهار کرد: به نتیجه رسیدن همکاری با عراق بستگی به این دارد که به تمهیدات آن اندیشیده شود یا خیر. زنجیره را باید به صورت کامل دید؛ تامین قطعات، خدمات پس از فروش، قطعات یدکی، قیمت، کیفیت و بازریابی قطعات این زنجیره هستند که اگر بخواهیم این موضوع را بررسی کنیم باید به همه آنها توجه کنیم. البته بهترین حالت این است که در عراق تولید مشترک داشته باشیم که برای ما و عراق خوب است.

وی همچنین در مورد کشت فراسرزمینی در عراق تصریح کرد:‌ عراق از نظر زمین آب هوا و بازار شرایط مناسبی برای محصولات غذایی ما دارد. به تبع روحیه‌ای که در عراق شکل گرفته که به جای واردات کالا، در عراق تولید انجام شود. یکی از پیشنهادات آنها در حوزه صنایع غذایی و کشاورزی بوده که محصولات ایرانی نیز مورد تایید و سلیقه بازار عراق است. اگر تولیدکنندگان ما بتوانند با کمک عراقی‌ها در این کشور کشت فراسرزمینی داشته باشند می‌توانیم مصرف عراق و اگر تولید بیشتر باشد بخشی از نیاز منطقه را رفع کنیم. ما در صنایع غذایی دانش فنی، نیروی انسانی و تجربه مورد نیاز را داریم و محصولات ایرانی نیز در بازار عراق مورد قبول است.

آل اسحاق خاطرنشان کرد: محصولات غذایی ساخته شده مانند پفک، چیپس و محصولات لبنی و دیگر محصولات را می‌توانیم در عراق تولید کنیم و همچنین محصولات کشاورزی مانند گوجه، جو، زیتون، نخل خرما و غیره را می‌توان در خاک عراق کشت کرد.

Sorry - Comments are closed