رشد ۴۴۰ درصدی صادرات از مرز سومار

ناظر گمرکات استان کرمانشاه گفت :در ۱۰ ماهه اول امسال بیش از ۴۲۱ میلیون دلار صادرات از مرز سومار داشتیم که سهم حدود یک پنجمی از صادرات استان را به خود اختصاص می‌دهد.

به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، بختیار رحمانی‌پور گفت:  میزان صادرات از این مرز از نظر وزن ۳۵۹ درصد و از نظر ارزش ۴۴۰ درصد نسبت به مدت مشابه پارسال افزایش داشته است.

به گفته ناظر گمرکات استان کرمانشاه برنامه‌ریزی برای مستقل شدن گمرک سومار انجام شده این برنامه را برای دو مرز مهم سومار و شیخ صله داریم تا کالا‌هایی که از این مرز‌ها صادر می‌شود در گمرک خود همین مرز‌ها اظهار شود.

هم اکنون همه خدمات گمرکی به خوبی در مرز سومار ارائه می‌شود، آمار قابل توجه صادرات از این مرز گواهی بر این مدعا است برای کالا‌هایی که محصول استان و تولید شده توسط واحد‌های تولیدی کرمانشاه هستند در مرز سومار برقرار کردیم تا دیگر تا زمان انجام تشریفات گمرکی نیازمند به حضور در گمرک مرکز استان و خواب بار نباشد.

اخیرا طرف عراقی به صورت شفاهی اعلام کرده که باید کالا‌های لیفتراکی مانند کاشی و سرامیک هم در سمت عراق تخلیه و بارگیری شود، این در حالی است که تخلیه و بارگیری سایر کالا‌های غیرلیفتراکی از گذشته در طرف عراق انجام می‌شد.

به گفته ناظر گمرکات استان کرمانشاه هنوز مشخص نیست طرف عراقی تا چه اندازه بر این موضوع اصرار دارد و هنوز به صورت رسمی چیزی را اعلام نکرده، مجموعه استان با این موضوع مخالف بوده و به هیچ عنوان زیر بار این خواسته طرف عراقی نخواهیم رفت.

رحمانی پور می گوید حتی پیگیریم که برای سایر کالا‌ها سه روز در هفته طرف عراق و سه روز در هفته طرف ایران تخلیه و بارگیری صورت بگیرد و قرار است با پیگیری اتاق بازرگانی جلسه‌ای برای تعیین تکلیف این موضوع با طرف عراقی برگزار شود و تا آن زمان تخلیه و بارگیری بدون محدودیت به شیوه قبل انجام خواهد شد .

در حال حاضر روزانه حدود ۲۰۰ کامیون صادراتی در مرز سومار تردد دارند.

این مرز پتانسیل افزایش صادرات بسیار بیشتر از این ارقام را دارد، حتی صادرات یک میلیارد دلاری از این مرز در بلندمدت دور از انتظار نیست.

Sorry - Comments are closed