توسعه تبادلات تجاری با عراق با احیای بازارچه‌های مرزی

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز گفت: توسعه تبادلات تجاری با عراق با احیای بازارچه‌های مرزی محقق خواهد شد.

به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، شهلا عموری افزایش مبادلات تجاری با کشور عراق را ضروری دانست و گفت: بخش خصوصی خواستار احیای بازارچه‌های مرزی در مناطق مرزی خوزستان هستند و سبب رشد اقتصادی می‌شوند.

وی به تغییر ماهیت بازارچه‌های مرزی شلمچه و چذابه و ادامه فعالیت آن‌ها با کارکرد پایانه‌های مرزی اشاره کرد و افزود: هم اکنون شاهد رکود این بازارچه‌ها هستیم.

عموری به تعریف‌های متفاوت فعالیت‌های تجاری و بازرگانی در پایانه‌ها و بازارچه‌های مرزی و ابهام فعالیت آن‌ها به دلیل موازی کاری‌های غیرضروری اشاره کرد و ادامه داد: احیای آن‌ها با توجه به اهمیتی که در اقتصاد کشور دارند، در دستور کار است.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز با بیان اینکه بخش قابل توجهی از تجارت استان خوزستان با کشور عراق از طریق شلمچه و چذابه انجام می‌شود، گفت: احیای بازارچه‌ها در این مرز‌ها برای توسعه مبادلات ضروری است.

به گفته عموری؛ جلوگیری از مهاجرت ساکنان مناطق مرزی، جلوگیری از بروز تخلفاتی مانند قاچاق کالا و همچنین پایداری امنیت مرز‌های منطقه از دیگر مزایای بازارچه‌های مرزی محسوب می‌شوند.

وی انجام فعالیت‌های تجاری در مرز‌ها با محوریت بازارچه‌ها را نیازمند تامین زیرساخت‌های مورد نیاز دانست و گفت: ایجاد این زیرساخت‌ها در گرو تعامل و همکاری‌های بین بخشی دستگاه‌های متولی در امور تجاری است، اما در این زمینه استان خوزستان با ضعف‌های قابل توجهی روبرو است و باید رفع شوند.

عضو هیات رئیسه اتاق مشترک ایران و سوریه در ادامه ایجاد مسیر دسترسی کالا‌های ایرانی به کشور سوریه را ضروری دانست و افزود: هم اکنون بخشی از کالا‌های مورد نیاز این کشور از طریق حمل و نقل دریایی تامین می‌شود که این فرآیند هزینه صادرات را بسیار افزایش داده است.

به گفته عموری؛ همکاری مشترک بدنه کارشناسی اتاق بازرگانی اهواز و اندیشکده دیپلماسی اقتصادی دانشگاه امام صادق (ع) نیز در آسیب شناسی و تشخیص بهتر فرآیند‌های دست و پاگیر در تسهیل امور تجاری استان خوزستان تاثیر گذار خواهد بود.

Sorry - Comments are closed