عراق هدف تجارت استان زنجان

رئیس اتاق بازرگانی استان زنجان گفت: عراق دومین هدف تجارت استان زنجان است.

به نقل از خبرگزاری ایسنا، علی یگانه‌فرد  ظهر امروز (۲۳ اسفندماه) در نشست تخصصی تجاری مدیران و فعالان اقتصادی با هیئت تجاری استان بابل عراق، با اشاره به وجود مرز زمینی قابل توجه بین دو کشور، اظهار کرد: ایران و عراق مشترکات فرهنگی و مذهبی زیاد، ۱۴ گذرگاه و بازارچه‌های رسمی دارد که این موارد می‌تواند سبب گسترش تجارت فی‌ ما بین دو استان شود.

وی با بیان اینکه امید است از تجارت بین دو کشور از پیله‌وری عبور کرده و به تجارت حرفه‌ای ارتقا یابد، افزود: عراق دومین کشور هدف استان زنجان در تجارت استان بوده است؛ به‌ طوری‌ که در ۱۱ ماهه امسال ۲.۵ میلیون دلار واردات و ۵۲ میلیون دلار صادرات به این کشور از استان زنجان ثبت شده که برای هر دو طرف راضی‌کننده نیست.

این مسئول با اشاره به اینکه علاوه‌ بر توسعه تجارت، علاقه‌مند به ایجاد سرمایه‌گذاری مشترک نیز هستیم، ادامه داد: استان زنجان در حوزه‌های برق، نساجی، مواد شوینده، محصولات کشاورزی، خدمات فنی و مهندسی، گردشگری سلامت، محصولات دانش‌بنیان و صنعت نمایشگاه مزیت نسبی دارد.

رئیس اتاق بازرگانی استان زنجان با اشاره به ظرفیت‌های استان بابل در عراق، تصریح کرد: این استان به علت قرارگیری در بین سه استان کربلا، نجف و بغداد جغرافیای جذابی برای تجار زنجانی می‌تواند باشد که کالاهای تولیدی که در استان مزیت نسبی دارد به این بازار راه پیدا کند.

یگانه‌فرد خاطرنشان کرد: علاوه‌بر توسعه تجارت، سرمایه‌گذاری مشترک نیز در دستور کار بوده و امید است که این سرمایه‌گذاری‌ها بخشی از نیازهای مردم عراق را تامین کند و این دیدار باب فتحی برای افزایش مشارکت‌های تجاری شود.

در ادامه این جلسه، مدیر امور بین‌الملل دانشگاه علوم‌پزشکی استان زنجان، با بیان اینکه این دانشگاه به دنبال توسعه همکاری‌های علمی و پژوهشی مشترک است، اظهار کرد: جذب دانشجو در رشته‌های مختلف پزشکی، برگزاری دوره‌های بلندمدت و کوتاه‌مدت آموزشی، ارائه خدمات درمانی چشم‌پزشکی، اعصاب، دندان‌پزشکی، زنان و اورولوژی، فرصت‌های مطالعاتی مشترک با اساتید، سرمایه‌گذاری مشترک در زمینه درمانی و آموزشی، انجام تحقیقات مشترک دارویی و … از اهداف این دانشگاه است.

گیتی کریم‌خانلویی ادامه داد: دانشگاه علوم‌پزشکی استان زنجان در سال ۲۰۱۹ بازدیدی از دانشگاه سلیمانیه عراق داشت که منجر به عقد دو قرارداد با دو دانشگاه مختلف شد و بر این اساس در حال حاضر ۱۸ دانشجو از این استان در رشته پزشکی این دانشگاه فعالیت می‌کنند.

این مسئول خاطرنشان کرد: علاوه‌ بر دستاوردهای علمی و پژوهشی، توجه به گردشگری سلامت و جذب بیمار می‌تواند برای استان مفید باشد.

Sorry - Comments are closed