۸۳ درصد کاشی عراق توسط ایران تامین می شود

دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق گفت: در سال ۲۰۲۱ میزان ۸۳ درصد از بازار کاشی و سرامیک عراق از ایران تامین شده است.

به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، آقای جهانبخش سنجابی شیرازی گفت: ایران ظرفیت  تولیدکاشی و سرامیک بیش از ۷۰۰ میلیون متر مربع را دارد، اما نیاز داخل ۲۵۰ میلیون متر مربع است که ظرفیت تولید سرامیک و کاشی در کشور سه برابر میزان مصرف داخلی است.

به گفته دبیر کل مشترک اتاق بازرگانی ایران و عراق؛ اکنون دو برابر نیاز داخل در حال تولید کاشی و سرامیک هستیم، بنابراین نصف آن چه تولید می شود را به بیش از ۵۰ کشور دنیا صادر می کنیم. کشور ما رتبه پنجم یا ششم را در صادرات کاشی و سرامیک دارد. صادرات کاشی و سرامیک ۵۰ درصد از تولید داخل را فرا می گیرد و عراق یکی از کشور های وارد کننده کاشی از ایران است.

به گفته آقای سنجابی شیرازی، عراق در سال ۲۰۲۱ حدود ۱۶۱ میلیون متر مربع کاشی و سرامیک وارد کرد که از این میزان، ۱۳۱ میلیون متر مربع توسط ایران به این کشور صادر شد، پس در سال ۲۰۲۱ میزان ۸۳ درصد از بازار کاشی و سرامیک عراق از ایران تامین شده است.

به گفته دبیر کل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق، عربستان دومین کشور واردکننده عمده کاشی و سرامیک دنیا بوده و سالیانه به میزان ۱۶۷ میلیون متر مربع واردات دارد، برآوردها نشان میدهد که امسال میزان نیاز به کاشی و سرامیک در عراق به ۲۰۰ میلیون مترمربع برسد، بنابراین اگر بتوانیم قسمت های انتهایی فرآیند تولید را در کشور عراق انجام دهیم با توجه به اینکه بین کشورهای اتحادیه عرب موافقت نامه تجارت آزاد و یا حداقل موافقت‌نامه تجارت ترجیحی وجود دارد، امکان صادرات محصولات ساخته شده در کشور عراق به کشورهای عربی از جمله عربستان، سوریه ، سایر کشورهای عربی منطقه، شمال آفریقا و سودان نیز میسر می شود.

Sorry - Comments are closed