هشدار‌ از دست دادن بازار صادرات‌ کاشی و سرامیک‌ ایرانی

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق با انتقاد از بروز رقابت‌های منفی در حوزه صادرات کاشی و سرامیک، گفت: این وضعیت منجر به از دست دادن بازارهای صادراتی در این صنعت می‌شود.

به نقل از خبرگزاری فارس، یحیی آل‌اسحاق در همایش مشترک اتاق بازرگانی ایران و عراق و انجمن صنفی تولید کنندگان کاشی و سرامیک کشور تحت عنوان «فرصت‌ها، چالش‌ها و افق پیش روی توسعه صادرات کاشی و سرامیک با تاکید ویژه بر بازار عراق» که در اتاق بازرگانی ایران برگزار شد، اظهار داشت: در این همایش به نقاط قوت در این حوزه اشاره شد و حتما ما نیز نقاط قوت بسیار بالایی داریم اما آنچه که در این فرصت لازم است مورد توجه قرار گیرد پرداختن به نقاط ضعف و جبران آن است. 

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق افزود: سالانه در دنیا ۱۶ میلیارد مترمربع کاشی و سرامیک تولید می‌شود که از این میزان ۸٫۵ میلیارد مترمربع توسط چین تولید می‌شود و مابقی نیز توسط کشورهای هند، ترکیه، ویتنام، اسپانیا و ایتالیا تولیدمی‌شود و در تولید کاشی و سرامیک ایران در دنیا رتبه ششم دارد. 

وی بیان داشت: از ۱۶ میلیارد مترمربع تولید کاشی و سرامیک در جهان ۲٫۵ میلیارد مترمربع صادر می‌‌شود که ۶۲۳ میلیون مترمربع آن را چین، ۴۳۷ میلیون مترمربع آن را هند، ۴۲۲ میلیون مترمربع آن را اسپانیا، ۳۱۸  میلیون مترمربع را ایتالیا و ایران نیز ۱۷۹ میلیون مترمربع کاشی و سرامیک صادر می‌کند. 

آل اسحاق اظهار داشت: ایران ظرفیت تولید ۷۰۰ میلیون مترمربع کاشی و سرامیک را در سال دارد که از این ظرفیت سالانه حدود ۴۰۰ میلیون مترمربع آن محقق می‌شود و از این میزان تولید نیز حدود ۱۸۰ میلیون مترمربع صادر می‌شود. 

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق با انتقاد از توسعه بی‌قاعده در این صنعت اظهار داشت: ۴۰۰ میلیون مترمربع کاشی و سرامیک در سال تولید می‌شودکه البته این میزان با نگرانی از مصرف و صادرات آن تولید می‌شود. 

وی افزود: ما به دلیل مزیت‌های نسبی و فرصت‌های منطقه اگر نظام مدیریتی، برنامه‌ریزی و فرصت‌ و تهدیدها را واقع‌بینانه بررسی کنیم می‌توانیم از بازارهای منطقه هم به خوبی استفاده کرد. 

* فقط  30 میلیارد دلار از بازار ۱۲۰۰ میلیارد دلار منطقه را بدست آورده‌ایم

آل اسحاق با اشاره به اینکه ۱۵ کشور همسایه داریم گفت: سالانه یک‌هزار و ۲۰۰ میلیارد دلار‌ تعاملات تجاری این کشورها با هم است ایران نیز با همین استانداردهای موجود می‌تواند حدود ۳۰۰ میلیارد دلار از این بازار را به دست آورد در حالی که فقط حدود ۳۰ میلیارد دلار از بازار منطقه را بدست آورده‌ایم. 

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق اظهار داشت:‌ زمینه توسعه مخصوصا در زمینه ساختمانی در برخی از کشورهای منطقه از جمله عراق بسیار بالا است و عراق یکی از کشورهایی است که به لحاظ مالی امکانات بسیار خوبی در آینده خواهد داشت زیرا در ماه گذشته این کشور با وجود همه محدودیت‌ها ۱۱ میلیارد دلار بود و بنابراین با توسعه صادرات مشکل مالی ندارند. 

وی افزود: ‌فرصت‌های بسیاری در منطقه وجود دارد که باید از آن استفاده شود ضمن اینکه در زمینه تولید نیز ما دارای مزیت‌های بسیاری هستیم اما در کنار این مسائل باید به بعضی نکات توجه کرد. 

* انتقاد از قیمت پایین صادراتی کاشی و سرامیک

آل اسحاق‌ با انتقاد از قیمت پایین صادراتی هر مترمربع کاشی و سرامیک کشور گفت: قیمت متوسط صادراتی هر متر مربع کاشی و سرامیک در ایتالیا ۱۵ دلار، اسپانیا ۷٫۹ دلار ، لهستان۶٫۸ دلار، مصر کمی بیش از ۴ دلار اما در ایران بطور متوسط قیمت صادراتی کاشی و سرامیک ۱٫۳ دلار است. 

* ایران ۸۳ درصد کاشی و سرامیک وارداتی به عراق را تامین می‌کند

وی با اشاره به اینکه ۸۳ درصد از واردات کاشی و سرامیک به عراق مربوط به ایران است، گفت: طبیعی است با قیمت پایین کاشی و سرامیک این اتفاق بیفتد و این بستگی به مزیت‌های نسبی ندارد. 

آل اسحاق گفت: اگر یک مقدار وضعیت امنیتی عراق سامان یابد قطعا شرایط صادرات کاشی و سرامیک پایدار نخواهد ماند زیرا هم مصرف‌کنندگان متقاضی کالاهای با کیفیت بیشتر می‌شوند و هم فعالان اقتصادی که در حوزه هستند با کشورهای دیگر مراودات تجاری برقرار می‌کنند و هم رقبای شما در حوزه کاشی و سرامیک به این بازار هجمه وارد می‌کنند. 

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق بیان داشت: با توجه به ظرفیت بازار این کالا و رقابت‌های سخت در دنیا، رقبا این بازار بزرگ را حتما خواهند گرفت.

آل اسحاق با بیان اینکه نسبت به از دست دادن بازار صادراتی کاشی و سرامیک هشدار می‌دهم، گفت: در زمینه صادرات این محصول بازار آسیای میانه را از دست دادیم بنابراین درخصوص از دست دادن این بازار صادراتی نگران هستم. 

وی بیان داشت: برای حفظ بازار صادراتی باید ارزیابی‌هایی دقیق انجام شود. باید امکانات مختلف درباره ظرفیت توسعه در نظر گرفته شود ضمن اینکه در این خصوص معدن، نیروی انسانی و سایر موارد مورد نیاز وجود دارد بنابراین از ظرفیت توسعه برخوردار هستیم و به‌صورت بالقوه دارای امکان رشد هستیم اما گیر کار در نظام مدیریتی این فرآیند است و این زنجیره در قسمت‌های مختلف دارای آسیب است که باید آن‌ها را مرتفع کرد. 

آل اسحاق بیان داشت: در اولین قدم باید «من» را به «ما» تبدیل کرد؛ رقابت‌های منفی که در داخل این صنعت وجود دارد منجر به از دست بازار صادراتی کاشی و سرامیک می‌شود و این در حالی است که در صنایع دیگر وضعیت رقابتی به این صورت نیست و در صنایع دیگر به این اندازه تخریب وجود ندارد که دست به دست هم دهند و کالایی که متوسط قیمت صادراتی آن ۶ تا ۷ دلار است به قیمت ۱٫۳ دلار در هر مترمربع صادر شود. 

وی افزود: مفهوم تبدیل من به ما به معنای نفی من نیست زیرا در اقتصاد با قیمت تمام شده، سود، زیان و بهره‌وری مواجه هستیم اما اگر نگاه جمعی داشته باشیم می‌توان مشکلات را حل کرد. 

* ۷۰ درصد تولیدات کاشی و سرامیک ایران صادر می‌شود

آل اسحاق با بیان اینکه ۷۰ درصد تولید کاشی و سرامیک کشور صادر می‌شود بیان داشت: بنابراین لازم است که انجمن مربوطه به یک انجمن حرفه‌ای تبدیل شود و ضمن اینکه لازم است اتحادیه صادرکنندگان کاشی و سرامیک تشکیل شود. 

وی افزود: یکی از مسائل ما در رقابت‌های خارجی ما مساله مدیریت فرآیند صادرات است. بازارهای دنیا بی صاحب نیست بنابراین برای به دست آوردن پارامترهای مختلفی مورد نیاز و بازاریابی یک کار کاملا تخصصی است. 

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق بیان داشت: یکی از مشکلات ما نداشتن سازمان بازاریابی و مدیریت صادرات است. صادرات نیازمند شناسایی بازار دارد و لذا لازم است که چند شرکت مدیریت بازاریابی کاشی و سرامیک تاسیس شود و این شرکت‌ها به تولید‌کنندگان متصل شوند. 

وی با اشاره به مساله برندینگ بیان داشت: یکی از مشکلات ما در این بخش معرفی برند است که باید به آن نیز به صورت ویژه نیز توجه شود. 

Sorry - Comments are closed