فرماندار قصرشیرین: زایران اربعین حسینی تا 5 آبان به مرز خسروی مراجعه نکنند

n82700178-71935267

فرماندار قصرشیرین با بیان این که تردد زائران از مرز رسمی خسروی به عتبات عالیات از هفتم ماه صفر برابر با پنجم آبان آغاز می شود، از زائران اربعین حسینی خواست تا قبل از این تاریخ به مرز خسروی مراجعه نکنند.

به نقل از خبرگزاری ایرنا، فرامرز اکبری روز چهارشنبه افزود: تردد زائران به شکل انفرادی و کاروانی به کربلای معلی و مکان های مقدس عراق از مرز رسمی خسروی در این شهرستان تا قبل از تاریخ اعلام شده همچنان ممنوع است و این مرز به صورت یک طرفه برای ورود زائران عراقی به کشورمان باز است.
وی اظهار داشت: با توافقی که با مسئولان عراقی صورت گرفت، با توجه به آماده سازی زیرساخت های اربعین، مرز رسمی خسروی از پنجم آبان بر روی زائران حسینی گشوده خواهد شد.
وی بیان کرد: هم اکنون آماده سازی قصرشیرین و مرز خسروی برای تردد زائران اربعین با روند قابل قبولی پیش می رود و تا پنجم آبان همه زیرساخت ها تکمیل و اقدام های مربوط به انجام زیرساخت ها از سوی دستگاه های اجرایی پایان می یابد.
فرماندار قصرشیرین ادامه داد: برای تقویت زیرساخت ها در مرز منذریه عراق نیز مشغول فعالیت هستیم تا شرایط برای رفاه زائران در آن سوی مرز نیز فراهم شود.
اکبری، آماده سازی توقفگاه ها با 140 هکتار مساحت و ظرفیت 50 هزار دستگاه خودرو، احداث سرویس های بهداشتی، افزایش گیت های گذرنامه، تامین روشنایی مسیر و محل توقفگاه ها، تامین آب آشامیدنی، ایجاد و آماده سازی امکانات رفاهی، جانمایی موکب های زائران را از مجموعه اقدام ها برای ایجاد و تقویت زیرساخت ها در مرز خسروی بیان کرد.
وی گفت: تمام تمهیدات لازم برای تردد زائران اربعین در مرز رسمی خسروی اتخاذ شده و در فرصت باقی مانده دیگر زیرساخت های موجود در این مرز نیز تقویت می شود.
قبل از بسته شدن موقت مرز خسروی، روزانه سه هزار زائر از این معبر رسمی به عراق و داخل کشورمان تردد می کردند که از این تعداد یک هزار و 500 زائر عراقی وارد ایران می شدند و به همین تعداد نیز زائران ایرانی به عتبات عالیات سفر می کردند.
با پیگیری مسئولان استان و با ابلاغ نامه ای از سوی وزارت کشور مبنی بر بازگشایی مرز خسروی در 28 اسفند 93 به استانداری کرمانشاه، اکنون این مرز رسمی و بین المللی بازگشایی شده است.
طبق تصمیم ستاد مرکزی اربعین قرار است امسال 500 هزار تن از زائران کشورمان و زائران اتباع خارجی از مرز رسمی خسروی در ایام اربعین حسینی به کربلای معلا عزیمت کنند.
شهرستان قصرشیرین دارای 14 واحد اقامتی شامل هتل و مهمانپذیر درجه یک تا سه با 322 اتاق و یک هزار و 200 تخت است که بیشتر این اماکن در اوایل دهه 80 ساخته شده است تا زائران عتبات عالیات در مسیر تردد خود به عراق یک شب را در این منطقه مرزی اقامت داشته باشد.
مرز خسروی نزدیکترین نقطه از کشورمان به بغداد، کربلا، کاظمین و سامراست که این مرز رسمی تا بغداد پایتخت کشور عراق 190، نجف 380، کربلا 300، کاظمین 203 و تا سامرا 326 کیلومتر فاصله دارد.
عملیات ساخت پایانه بین المللی مرز خسروی از سال 77 در نقطه صفر مرزی آغاز شد و این مجموعه در سال 81 با 75 میلیارد ریال اعتبار به بهره برداری رسید.
قصرشیرین با 27 هزار تن جمعیت در غرب کرمانشاه، بیش از 186 کیلومتر مرز مشترک با عراق دارد و در امتداد این مرزهای طولانی 2 مرز رسمی خسروی و پرویزخان قرار دارد که اولی هم مرز با حوزه حکومت مرکزی (بخش عربی) و دومی هم مرز با اقلیم کردستان عراق است.
مرز خسروی در 20 کیلومتری شهر قصرشیرین واقع شده است.

Sorry - Comments are closed