عراق درصدد توسعه میادین نفتی کرکوک است

n82700613-71936077

خبرگزاری فرانسه روز چهارشنبه گزارش داد، دولت عراق که پس از بازپس گیری منطقه نفت خیز کرکوک از کُردها، در صدد توسعه میادین نفتی خود در این منطقه است، از شرکت انگلیسی «بریتیش پترولیوم» (bp) خواست که در این زمینه به دولت عراق کمک کند.

به نقل از خبرگزاری ایرنا، بر اساس این گزارش، «جبار اللعیبی» وزیر نفت عراق در بیانیه ای از غول نفتی انگلیس (bp) خواست که هر چه سریع تر طرح ها و برنامه های لازم را برای توسعه میادین نفتی کرکوک، وضع و تدوین کند.
این در حالی است که ارتش عراق، میادین نفتی کرکوک را به تازگی از کنترل نیروهای پیشمرگ کُرد، خارج کرده است.
وزارت نفت عراق در سال 2013، قراردادی برای دریافت خدمات مشاوره ای، با شرکت بریتیش پترولیوم امضا کرد. هدف از این قرارداد کمک به شرکت نفت شمال عراق، با هدف توسعه دو میدان
«هاوانا» و «بابا کرکر» بود. اما در سال 2014 و در پی حمله گروه تروریستی «داعش »به مناطق شمالی و غرب عراق، کُردها کنترل منطقه کرکوک را به دست گرفتند و این قرارداد اجرایی نشد.
این شرکت عظیم انگلیسی در پایگاه خبری خود، نوشت: «این شرکت کمک های فنی در اختیار شرکت نفت شمال عراق به منظور توسعه میادین کرکوک قرار داده است.»
یک مقام مسئول در شرکت نفت شمال عراق گفت که ظرفیت تولید نفت از میدان «بابا کرکرد» روزانه 50 هزار بشکه و از میدان «هاوانا» 50 تا 60 هزار بشکه در روز است.
این مقام مسئول که اشاره ای به نامش نشده است، افزود: تکنسین ها بار دیگر به میادین «بای حسن» و «هاوانا» در شمال غرب کرکوک بازگشته اند تا تولید نفت از این میادین را از سر بگیرند.
طبق این گزارش، نیروهای دولتی عراق روز گذشته (سه شنبه) موفق شدند کنترل پنج میدان نفتی را از نیروهای کُرد بگیرند. این اقدام ضربه سنگینی به مهمترین منبع درآمد اقلیم کردستان به شمار می رود که توانسته بود طی چند سال گذشته بدون موافقت بغداد، از درآمدهای آن استفاده کند.

Sorry - Comments are closed