جزئیات گشایش‌های ارزی و پیشی‌گرفتن عرضه ارز از تقاضا

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق گفت: با آزاد‌سازی پول‌های بلوکه شده و تسهیلات صندوق بین‌المللی پول، عرضه ارز در مقابل تقاضا بیشتر خواهد شد.

به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، یحیی آل اسحاق درباره آخرین وضعیت آزاد‌سازی پول‌های بلوکه شده کشورمان، اظهار داشت: حدود ۱۰ میلیارد تومان از پول‌های بلوکه‌شده ما در کشور عراق بلوکه بود که از این مقدار ۲.۷ میلیارد دلار آزاد شد.

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق اظهار داشت: با توجه به صادرات گاز و برق ایران به عراق، معمولا میزان پول‌های بلوکه شده ایران نزد عراق تغییر می‌کند، اما به‌طور متوسط معمولا همان مقدار ۱۰ میلیارد دلار نزد این کشور بلوکه است.

وی افزود: در رابطه با آزاد‌سازی پول‌های بلوکه شده ایران از کره جنوبی نیز مذاکراتی انجام شده است و به زودی بخشی از این پول‌ها نیز آزاد می‌شود.

آل‌اسحاق بیان داشت: به غیر از مقادیر عنوان شده، ۴ میلیارد دلار از پول‌های ایران نزد سایر کشور‌ها بلوکه است.

وی با اشاره به انجام توافقاتی برای برداشت ۶.۷ تسهیلات از صندوق بین‌المللی پول، اظهار داشت: با آزاد‌سازی پول‌های بلوکه شده و تسهیلات صندوق بین‌المللی پول، پیش‌بینی می‌شود عرضه ارز در مقابل تقاضا بیشتر شود.

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق افزود: در مجموع با اتفاقات صورت گرفته و رویکرد دیپلماسی اقتصادی که ایران در پیش گرفته است، پیش‌بینی می‌شود آتیه خوبی در حوزه اقتصاد و درآمد‌های ارزی داشته باشیم.

وی افزود: با اقدامات انجام شده در حوزه تجارت خارجی نیز درآمد‌های کشور افزایش خواهد یافت و درآمد‌های غیرنفتی بیشتر می‌شود و با شرایط بهتری نفت کشورمان به فروش رود.

وی اظهار داشت: بنابراین در مجموع اتفاقات صورت گرفته پیش‌بینی می‌شود آتیه خوبی در حوزه اقتصاد و درآمد‌های ارزی داشته باشیم.

ایران به‌زودی عضو بریکس می‌شود

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق با بیان اینکه به‌زودی ایران عضو بریکس می‌شود، گفت: آثار مثبت دیپلماسی همه جانبه‌ای که جمهوری اسلامی ایران در حوزه اقتصادی شروع کرده در حال نمایان شدن است.

وی اظهار داشت: ایران و عربستان مذاکراتی را انجام دادند که در نتیجه آن سفارتخانه‌ها و کنسول‌گری دو کشور باز شد و با کشور‌های همسایه نیز تعاملاتی آغاز شده است.

آل‌اسحاق افزود: با توجه به سیاست‌های وزارت اقتصاد، سیاست‌های پولی و ارزی و مجموعه همدلی که بین تصمیم‌سازان و تصمیم‌گیران در کشور وجود دارد، فضای امید در کشور ایجاد شده و لذا آن فضای روانی که در انتظار افزایش نرخ ارز و دلار بود در حال فروکش کردن است.

بعد از خروج آمریکا از برجام بخشی از پول‌های صادرات گاز و نفت ایران که حدود ۲۱ میلیارد دلار است در کشور‌های مختلف از جمله عراق بلوکه شد که با روی کار آمدن دولت سیزدهم، وصول مطالبات نفتی و گازی در کنار افزایش صادرات نفت و گاز مورد توجه قرار گرفته است.

Sorry - Comments are closed